Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Petronas sangkal dakwaan konflik bayaran cukai pada Sarawak

Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menyangkal laporan berita bertajuk “Malaysian energy giant’s board at odds with prime minister over payment to Sarawak state.”

“Dakwaan konflik yang berlaku melibatkan perdana menteri, Petronas dan para pemegang sahamnya hanyalah laporan spekulatif tanpa asas.

“Petronas sekali lagi ingin mengulangi bahawa sejajar dengan kenyataan bersama yang dikeluarkan pada 8 Mei 2020, Petronas dengan kerjasama pemegang sahamnya kini dalam proses perbincangan dengan kerajaan negeri Sarawak untuk mencapai penyelesaian komersial yang sesuai,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Syarikat minyak nasional itu berkata ia akan terus komited untuk bekerjasama rapat dengan rakan sejawatnya di Sarawak dan pihak berkepentingan untuk mencapai hasil terbaik dalam perkara ini.

“Hasrat kami untuk mencapai resolusi yang akan memacu kepada persekitaran perniagaan dan pelaburan yang lebih stabil dan selesa dalam industri minyak dan gas, yang menjadi sangat penting berikutan cabaran pasaran semasa,” katanya.

Pada bulan lepas, Petronas dan kerajaan negeri Sarawak dalam kenyataan bersama berkata syarikat gergasi minyak itu telah bersetuju membayar cukai jualan ke atas produk petroleum yang dikenakan oleh Sarawak sebanyak RM2 bilion bagi 2019.

-Bernama

Lihat Komen
ADS