Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kaum tak jamin jadi kaya atau miskin - Guan Eng
Diterbitkan:  Jun 30, 2020 8:52 AM
Dikemaskini: 12:53 AM

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengingatkan bahawa kaum seseorang tidak banyak kaitannya dengan kekayaan yang dimiliki orang itu.

Kenyataan Lim itu hadir selepas Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dilapor berkata dalam sebuah wawancara dengan Asia Times bahawa jurang kekayaan antara orang Cina di bandar dan orang Melayu di kampung terlalu jauh serta menyifatkan ia sebagai sesuatu yang tidak sihat.

Dalam kenyataan di Facebook semalam, Lim berkata masyarakat Cina di Malaysia sudah penat dengan pelabelan "simplistik" seperti itu kerana ramai orang Cina tidak kaya dan ramai bukan orang Cina yang kaya.

“Malaysia tidak mempunyai warna tertentu, kita semua adalah rakyat Malaysia yang tinggal bersama di pekan, bandar dan kampung.

“Begitu juga, warna kulit tidak menjamin bahawa anda kaya atau miskin. Ini salah, ”kata Lim, tanpa menyebut nama Mahathir dalam kenyataannya.

Lim menggesa rakyat Malaysia agar tidak berpecah belah berdasarkan kaum, tetapi bersatu pada prinsip bersama seperti menegakkan keadilan, kebebasan, kemakmuran semua dan memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Sebelum ini, kenyataan Mahathir mengenai perkara ini juga telah mendapat kritikan daripada pemimpin lain dari DAP dan PKR, yang menuduhnya mengulangi naratif "orang Cina kaya".

Antara lain, Adun Semambu Lee Chean Chung yang memetik karya ahli ekonomi Mohammed Abdul Khalid untuk mengatakan bahawa perbezaan dari kaum yang sama menyumbang 93.71 peratus perbezaan ekonomi, sementara perbezaan antara etnik hanya 6.39 persen.

Muhammed sebelum ini berkhidmat sebagai penasihat ekonomi Mahathir.

Lihat Komen
ADS