Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Cadangan kembalikan jajaran asal ECRL untuk kecualikan N Sembilan - Loke
Diterbitkan:  Jul 7, 2020 7:11 PM
Dikemaskini: 11:11 AM

Bekas menteri pengangkutan Anthony Loke mendakwa bahawa cadangan untuk mengembalikan semula jajaran asal projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang dicadangkan ketika di bawah pentadbiran BN adalah bertujuan mengecualikan Negeri Sembilan.

"Jelas, mereka (kerajaan Perikatan Nasional) mahu projek itu mengecualikan negeri yang ditadbir oleh Pakatan Harapan," kata Loke ketika berucap kepada media di Negeri Sembilan hari ini.

Loke menekankan bahawa jajaran yang dicadangkan PH, yang melalui Negeri Sembilan diusulkan oleh pakar dari China tanpa agenda politik.

Anggota Parlimen Seremban itu juga menekankan bahawa persetujuannya untuk mengubah jajaran itu sebelum ini tidak berdasarkan pada lokasi parlimennya, atau parti politik yang memerintah negeri.

"Jajaran alternatif diusulkan oleh para pakar dari China. Kami hanya tahu bagaimana bentuk penjajaran tersebut ketika mereka membentangkannya kepada kami," kata Loke, menurut sebuah rakaman suara yang dikeluarkan oleh pejabatnya.

Loke menambahkan bahawa dia ketika itu puas hati apabila syarikat China Communications Construction Company Ltd (CCCC) bersedia mencadangkan jajaran alternatif untuk menyambung semula projek yang ditangguhkan dengan harga yang lebih rendah.

Loke mengulangi gesaan agar kerajaan PN dapat meneruskan jajaran baru ERCL seperti yang direncanakan oleh PH.

Pada 5 Julai, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong mengakui bahawa kerajaan membincangkan cadangan Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail untuk mengembalikan ECRL ke penjajaran asal.

Berdasarkan jajaran asal yang dicadangkan ketika kerajaan persekutuan ditadbir BN, ECRL akan melalui Kelantan, Terengganu dan Pahang sebelum memasuki Selangor dari utara melalui Gombak dan menuju ke Serendah dan Pelabuhan Klang.

Bagaimanapun, kerajaan PH sebelum ini telah mengubah jajaran itu agar tidak melalui Bentong dan Gombak seperti yang direncanakan pada awalnya.

Sebaliknya, dari Mentakab di Pahang, ia akan menghala ke selatan ke Kuala Klawang di Negeri Sembilan sebelum memasuki Selangor melalui Bangi / Kajang dan kemudian terus ke Putrajaya Sentral dan akhirnya Pelabuhan Klang.

Penjajaran di bawah PH itu membolehkan agar terowong 17.8km yang mahal melalui Ridge Quartz Klang Gates di banjaran Titiwangsa tidak perlu dibina.

Loke sebelum ini berkata bahawa pertimbangan jajaran baru yang dicadangkan PH dapat menjimatkan kos sebanyak RM21.5 bilion.

Lihat Komen
ADS