Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PMO terlibat dalam rundingan perjanjian jaminan IPIC - bekas CEO 1MDB

Bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) 1MDB Shahrol Azral Ibrahim Halmi mendakwa Pejabat Perdana Menteri (PMO) terlibat dalam merundingkan jaminan oleh Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa Abu Dhabi (IPIC) mengenai bon 1MDB yang diatur oleh Goldman Sachs pada 2012.

Tampil sebagai saksi dalam perbicaraan rasuah 1MDB bekas perdana menteri Najib Razak, Shahrol mengatakan IPIC menjamin bon bernilai RM1.75 bilion yang dibangkitkan oleh 1MDB sebahagiannya untuk membeli aset milik unit tenaga Genting Bhd.

Ditanya mengapa perjanjian itu tidak dibawa ke mesyuarat dewan penuh, Shahrol menjawab: "Seluruh proses perjanjian itu dipacu di luar syarikat oleh PMO dan Goldman Sachs".

Berdasarkan perjanjian itu, 1MDB harus membayar AS$790 juta sebagai deposit jaminan kepada Aabar Investments PJS, anak syarikat IPIC, sebagai pertukaran untuk jaminan tersebut.

Kini diketahui bahawa AS$790 juta telah dibayar kepada sebuah syarikat yang berpusat di Kepulauan Virgin Britain dengan nama yang serupa, Aabar Investments PJS (BVI), yang bukan anak syarikat IPIC, dan kemudiannya disalahgunakan.

Terdapat juga perselisihan yang sedang berlaku antara 1MDB dan IPIC di mahkamah UK tetapi kerajaan Perikatan Nasional (PN) dilaporkan merancang untuk menggugurkan kes tersebut untuk memihak kepada rundingan diplomatik dengan kerajaan Abu Dhabi.

"Pada waktu itu, kami hanya mengikut arahan. Kami serahkan kepada Goldman dan PMO untuk merundingkan syarat-syarat kerana ia melibatkan dana kekayaan kerajaan dari Abu Dhabi," kata Shahrol.

Peguam bela Wan Aizuddin Wan Mohammed kemudian menyoal Shahrol dari mana dia mendapatkan arahan, yang mana dia mengatakan bahawa arahan disampaikan oleh ahli perniagaan Low Taek Jho, yang kini dalam buruan.

"Ini sama seperti sebelumnya, di mana ada interaksi atau arahan dari Jho Low, ia tidak ditulis dalam minit mesyuarat," katanya.

Bagaimanapun, Shahrol bersetuju dengan pembelaan bahawa Najib tidak secara khusus memberi arahan untuk meneruskan perjanjian jaminan.

Najib ketika itu merupakan perdana menteri dan menteri kewangan, yang secara langsung juga menjadikannya pemegang saham 1MDB.

Beliau juga merupakan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

Ketika prosiding di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berlangsung, Wan Aizuddin mempersoalkan bahawa Shahrol adalah sebahagian daripada konspirasi, bersama Jho Low, untuk menipu 1MDB berbilion ringgit melalui anak syarikat, 1MDB Energy Langat Terhad.

Saksi membantah penegasan itu.

Shahrol membantah pernyataan lebih lanjut peguam bela bahawa saksi tidak membantah pemindahan wang AS$790 juta ke Aabar Investments PJS, kerana dia (Shahrol) adalah sebahagian daripada konspirasi jenayah, bersama Jho Low dan Goldman Sachs, untuk menggelapkan berbilion dolar ringgit dari 1MDB.

Semasa pemeriksaan balas ini, Shahrol bagaimanapun bersetuju bahawa jika dilihat semula, pembayaran AS$790 juta mungkin merupakan sebahagian daripada rasuah kepada pengarah urusan IPIC Khadem al-Qubaisi ketika itu untuk mendapatkan IPIC bagi mengeluarkan jaminan terhadap bon 1MDB.

Saksi itu juga bersetuju bahawa jika dilihat semula, Ketua Pegawai Eksekutif Aabar ketika itu, Mohamed Badawy al-Husseiny mungkin telah mempermudah pemindahan wang sebanyak AS$790 juta.

Prosiding akan disambung di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah pagi esok.

Najib dibicarakan atas empat tuduhan menyalahgunakan kedudukannya untuk mendapatkan sogokan dan 21 tuduhan pengubahan wang haram berhubung dengan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion.

Lihat Komen
ADS