Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Menteri Singapura persoal 'negara jiran' dimaksudkan Dr M
Diterbitkan:  Aug 13, 2020 10:51 AM
Dikemaskini: 2:51 AM

Menteri Dalam Negeri Singapura K Shanmugam mempersoalkan dua baris kenyataan Dr Mahathir Mohamad yang ditulis dalam gaya sajak semalam, yang menyebut "negara jiran".

Dalam kenyataan di media sosialnya, Shanmugam petang semalam memetik baris berkenaan yang turut menyebut "Melayu lagikah negara mereka?"

"Tertanya negara mana yang dimaksudkan Dr Mahathir," katanya di Facebook.

Baris berkenaan adalah sebahagian daripada 36 baris lain yang ditulis dalam gaya sajak oleh Ahli Parlimen Langkawi itu yang juga bekas pengerusi Bersatu ketika mendedahkan nama parti politik barunya - Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang).

Mahathir mengatakan parti baru itu akan memperjuangkan kepentingan orang Melayu dan bumiputra, sebuah perjuangan yang menurutnya telah diabaikan oleh Bersatu.

Dua baris ayat yang dirujuk Shanmugam dalam kenyataan Dr Mahathir itu ialah:

“Lihat Melayu negara jiran.

Melayu lagikah negara mereka?"

Dr Mahathir bagaimanapun tidak menyatakan negara yang dimaksudkannya.

 

Singapura pernah menjadi sebahagian daripada Malaysia, setelah bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu, Sabah (ketika itu dikenali sebagai Borneo Utara) dan Sarawak pada tahun 1963.

Namun, pada 1965, SIngapura keluar daripada Malaysia.

Walaupun lebih daripada 70 peratus penduduknya terdiri daripada orang Cina Singapura, sementara orang Melayu kurang dari 15 peratus,

Melayu masih diakui sebagai penduduk asli di negara itu.

Lihat Komen
ADS