Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Wakil rakyat PH, BN cadang 'elemen niat' diambil kira dalam Akta Hasutan
Diterbitkan:  Aug 13, 2020 2:50 PM
Dikemaskini: 6:59 AM

Dewan Rakyat hari ini mendengar cadangan agar Akta Hasutan dipinda dengan memasukkan "elemen niat untuk buktikan kesalahan".

Cadangan itu dibuat oleh Hassan Karim (PH-Pasir Gudang) dan disokong oleh Nazri Abdul Aziz (BN-Padang Rengas).

Pada masa ini, seseorang boleh didakwa dan dihukum di bawah Akta Hasutan walaupun mereka tidak mempunyai niat untuk membuat kenyataan menghasut.

Ini kerana Seksyen 3 (3) akta yang digubal sebelum Merdeka itu mengatakan bahawa niat seseorang tidak relevan, elemen yang pernah diputuskan oleh Mahkamah Rayuan sebagai tidak berperlembagaan, sebelum ini dibatalkan atas faktor teknikal.

Bercakap di Dewan Rakyat hari ini, ketika membahaskan merit Kementerian Perpaduan Nasional, Nazri mengatakan Akta Hasutan diperlukan untuk memastikan keamanan di kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Dia mengatakan bahawa bukan salah undang-undang jika disalahgunakan, tetapi menyatakan perlunya "memodenkan"nya untuk mencerminkan keadaan semasa.

"Sekiranya seseorang pemimpin gunakan akta itu untuk kepentingan sendiri, orang yang patut kita 'bakar' pemimpin tu, bukan kita buang akta ini," katanya.

Hassan kemudian mencela, dan bertanya apakah elemen niat harus dimasukkan ke dalam akta berkenaan.

"Kita harus memasukkan elemen niat itu penting jika kita ingin membuktikan seseorang bersalah (kerana menghasut)," kata ahli parlimen PKR itu.

Hassan Karim

Nazri menyambut baik cadangan itu, dan bersetuju bahawa niat penting.

"Betul, mesti ada unsur niat yang menimbulkan konflik," kata berkas menteri undang-undang itu.

Hanipa Maidin (PH-Sepang) kemudian bertanya apakah Akta Hasutan itu "sememangnya salah" dan terbuka untuk disalahgunakan kerana mempunyai banyak elemen bermasalah.

Ini, katanya, termasuklah bahawa "kecenderungan hasutan" sudah cukup untuk pensabitan.

Namun, Nazri menjawab bahawa Akta Hasutan tidak boleh dilihat melalui lensa "barat", dan sebaliknya harus dilihat dalam konteks tempatan.

Wakil Rakyat Umno itu mengatakan bahawa beberapa tindakan mungkin tidak menimbulkan masalah di negara-negara barat, seperti makan daging babi di hadapan umat Islam, atau menyembelih lembu di hadapan orang Hindu.

Namun, katanya di Malaysia, memakan daging babi di depan masjid, atau menyembelih lembu di depan kuil Hindu akan menimbulkan kemarahan, dan dengan demikian unsur kecenderungan dalam Akta Hasutan masih relevan dengan negara ini.

Sebelum ini, menghapuskan Akta Hasutan adalah sebahagian daripada manifesto pilihan raya Pakatan Harapan.

Terdapat rancangan untuk mengganti akta itu dengan akta yang baru, tetapi tidak ada perkembangan.

Nazri dan Hassan berbicara semasa membahaskan RUU untuk menyusun semula Belanjawan 2020 untuk mengambil kira kementerian baru yang diwujudkan selepas Perikatan Nasional mengambil alih pemerintahan.

Rang undang-undang penyusunan semula tidak termasuk perbelanjaan tambahan.

Lihat Komen
ADS