Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Cek replika bantuan RM60 juta - Bersih gesa SPRM siasat Muhyiddin
Diterbitkan:  Sep 18, 2020 11:51 AM
Dikemaskini: 3:51 AM

Badan pemantau pilihan raya Bersih mahu SPRM menyiasat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berhubung dakwaan menggunakan amalan rasuah semasa berkempen di Sabah.

Ini susulan penyampaian sebuah cek replika untuk bantuan lebih RM60 juta dalam majlis kerajaan persekutuan di Beaufort yang menampilkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, semalam.

“Muhyiddin dengan jelas menggunakan kedudukannya dan sumber kerajaan untuk mempengaruhi pengundi di Sabah untuk mengundi calon yang selari dengan Perikatan Nasional (PN),” kata Bersih.

“Kami menggesa pihak SPRM untuk menyiasat tindakan rasuah oleh Muhyiddin dan terhadap semua yang menggunakan kedudukan mereka serta sumber kerajaan bagi memancing undi,” mkatanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bersih juga menggesa orang ramai yang menghadiri ceramah di Beaufort membuat laporan polis tenatng apa yang mereka dengar dan saksikan di ceramah tersebut serta menjadi saksi sebarang siasatan.

Semalam, Muhyiddin menghadiri acara Skim Subsidi Baja dan Racun Padi Bukit Huma, di Dataran Bagandang, di Beaufort, yang juga dihadiri oleh calon PN bagi Klias, Isnin Aliasnih.

Pada majlis itu, cek replika untuk bantuan lebih RM60 juta disampaikan. Muhyiddin turut mengumumkan bantuan RM20 juta untuk petani dan nelayan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS