Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PBB Sarawak tidak berhasrat sertai BN - Fadillah
Diterbitkan:  Sep 29, 2020 3:46 PM
Dikemaskini: 7:46 AM

Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Sarawak, buat masa ini tidak berhasrat untuk menyertai semula Barisan Nasional (BN) sebagai persiapan menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-12.

Naib Yang Dipertua Kanan PBB Datuk Seri Fadillah Yusof berkata setakat ini, parti itu berpendirian untuk kekal bersama Gabungan Parti Sarawak (GPS).

"Sekarang kami bersama kerajaan Persekutuan dan bekerjasama erat dengan Perikatan Nasional (PN) yang merupakan gabungan ahli-ahli Parlimen Bersatu, PAS, UMNO dan juga komponen-komponen BN.

"Bagi kita apa yang penting ialah kita fokus kepada Sarawak sendiri dalam konteks pembangunan dan hak-hak Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia 1963...kita akan kekal di bawah GPS tetapi akan bekerjasama dengan semua pihak," kata Fadillah yang juga Menteri Kanan Kerja Raya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Pelan Strategik Jabatan Kerja Raya (JKR) 2021-2025 di Kuala Lumpur hari ini.

PBB sebelum ini bertindak keluar daripada BN selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 yang lepas.

Selain PBB, tiga parti lain dalam GPS ialah Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif (PDP).

PRN Sarawak ke-11 diadakan pada 7 Mei 2016 dan tempoh akhir untuk mengadakan PRN berikutnya ialah pada Julai tahun depan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS