Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Penggunaan katil hospital Covid-19 di Sabah 76%, ICU 70%

Dengan keadaan pandemik di Sabah masih belum menunjukkan tanda-tanda akan reda, kapasiti katil hospital untuk pesakit Covid-19 semakin penuh.

Baru dua hari yang lalu, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mengumumkan bahawa pada hari Selasa, mereka mempunyai 1,018 katil biasa untuk kes positif dengan tahap penggunaan sehingga 71 peratus, atau 722 pesakit.

Hari ini, angka yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa jumlah katil biasa di Sabah setakat semalam (Khamis) sedikit meningkat menjadi 1,045.

Bagaimanapun, tahap penggunaan katil juga menunjukkan peningkatan hingga 76 peratus, yang bermaksud bahawa pada masa ini terdapat 794 pesakit ditempatkan di sembilan hospital Covid-19 di negeri ini.

Sementara itu, pesakit yang berada dalam keadaan serius dan memerlukan rawatan intensif juga telah meningkat.

Menurut data KKM, 70 peratus daripada 122 katil ICU yang diperuntukkan untuk kes Covid-19 di sembilan hospital telah diisi.

Ini juga bermaksud sebanyak 85 pesakit, berbanding hari Selasa, di mana terdapat 62 pesakit dengan 110 katil ICU ketika itu (57 peratus).

Jumlah ventilator kekal pada 180, tetapi jumlah pesakit yang harus bergantung pada alat bantuan pernafasan itu kini telah meningkat dua peratus dari 54 kes pada hari Selasa menjadi 57 pada hari Khamis.

 

Namun, menurut Noor Hisham, mereka berharap dapat menambah jumlah katil biasa tidak lama lagi dengan bantuan Angkatan Tentera Malaysia.

Dia sebelumnya mengatakan bahwa sebuah hospital lapangan yang didirikan di Tawau akan membolehkan lebih banyak katil tersedia di Hospital Tawau, dan memungkinkannya untuk fokus menangani kes-kes Covid-19.

"Jumlah katil di hospital lapangan dianggarkan antara 50 hingga 100," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Sehingga tengah hari ini, Sabah terus mencatatkan kes positif baru dalam tiga digit, iaitu 489.

Jumlah ini mewakili 78 peratus daripada keseluruhan 627 kes tempatan yang dicatatkan dalam negara hari ini.

KKM juga mengumumkan bahawa terdapat lima lagi kes kematian yang berkaitan dengan wabak yang dilaporkan di Sabah sehingga hari ini.

Ini adalah hari kesembilan berturut-turut kematian Covid-19 dilaporkan di negeri itu.

Jumlah kematian yang disebabkan oleh Covid-19 di Malaysia setakat tengah hari hari tadi adalah 176.

Antara 18 September hingga tengah hari ini, Sabah telah menyumbang 43 daripada jumlah kematian tersebut.

Noor Hisham memberitahu Malaysiakini bahawa Sabah mencatat banyak kes yang keritikal kerana beberapa faktor, termasuk usia dan lambat mendapatkan pemeriksaan.

Sebagai contoh, dia membandingkan tahap keparahan di Hospital Tawau Sabah dengan Hospital Sungai Buloh di Selangor.

"Di Sungai Buloh, peratusan Kategori 1 dan 2 adalah 87 peratus tetapi di Tawau, 52 peratus untuk Kategori 1 dan 2.

"Warga tua, lambat mendapatkan pemeriksaan adalah antara faktor penting untuk keparahan kes di Tawau. Kerana banyak yang dijangkiti terkena adalah warga tua dan mereka datang lewat ke hospital," katanya.

Sebagai rekod, terdapat lima kategori untuk pesakit positif Covid-19.

Kategori 1 digunakan untuk menggambarkan kes-kes yang tidak simptomatik, sementara Kategori 2 adalah untuk mereka yang hanya mengalami gejala ringan. Kedua-duanya dianggap sebagai tahap keparahan yang rendah.

Lihat Komen
ADS