Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
'Sokong Anwar memadai untuk Dr M tepati janji'
Diterbitkan:  Oct 18, 2020 9:15 AM
Dikemaskini: 1:15 AM

Janji Dr Mahathir Mohamad untuk melepaskan kerusi perdana menteri kepada Anwar Ibrahim - sepertimana yang dipersetujui menjelang PRU14 - gagal selepas tumbangnya kerajaan PH.

Bagaimanapun bagi Naib Ketua Pemuda PKR (AMK) Syed Badli Shah Syed Osman, janji itu masih boleh dicapai menerusi sokongan bekas perdana menteri itu kepada Anwar dalam usahanya menubuhkan kerajaan baru.

"Walaupun PH sudah tidak lagi memerintah, namun janji yang dimeterai masih boleh dicapai jika Mahathir menzahirkan sokongan terhadap Anwar.

"Sokongan tersebut memadai sebagai isyarat bahawa Mahathir seorang yang menepati janjinya," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Peralihan kuasa antara Mahathir dan Anwar merupakan antara isu utama sepanjang 22 bulan pentadbiran PH.

Dalam usaha pertama mengambil alih pentadbiran persekutuan sejak kejatuhan itu, kedua-duanya gagal mencapai kata sepakat berhubung soal calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

Semalam, Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) mencadangkan agar Mahathir sekali lagi menjadi perdana menteri sehingga PRU15, di tengah-tengah usaha Anwar menubuhkan kerajaan persekutuan yang dikatakan dengan sokongan sejumlah anggota Parlimen umno.

Syed Badli berkata lagi, jika Mahathir menunjukkan sikap sebaliknya, dia akan dilihat sebagai seorang yang mungkir janji dan tidak boleh dipercayai.

"Sebagai legenda politik tanah air, tentu namanya akan tercemar jika Mahathir dilihat sebagai seorang pemimpin yang gagal menepati janji," katanya lagi.

Termasuk Mahathir, Pejuang mempunyai lima kerusi Parlimen. Mereka baru-baru ini memfailkan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Pejuang kini tidak menyertai mana-mana sekutu tetapi ada spekulasi yang belum disahkan bahawa Mahathir mungkin akan bekerjasama dengan bekas pesaingnya, veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah.

Lihat Komen
ADS