Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin yang dalam darurat, bukan negara - Mat Sabu
Diterbitkan:  Oct 23, 2020 6:56 PM
Dikemaskini: 11:40 AM

Ketika negara gempar dengan kemungkinan pelaksanaan “darurat” bagi menangani Covid-19, Presiden Amanah, Mohamad Sabu menempelak Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin sebagai pihak yang sebenar-benarnya sedang  “darurat”.

“Bagi saya yang benar-benar darurat ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri, bukannya negara.

“Beliau dalam keadaan 'darurat' untuk mempertahankan kedudukannya sebagai perdana menteri.

“Jika alasannya Covid-19, kita sudah ada undang-undang sedia ada yang boleh digunakan untuk membasmi wabak ini dengan berkesan, tanpa perlu kepada pengisytiharan darurat kepada negara,” katanya dalam satu kenyataan.

Terdahulu, kabinet hari ini dilapor bersetuju pelaksanaan darurat bagi membendung penularan Covid-19.

Seorang pemimpin kanan Umno, yang bercakap dengan Malaysiakini dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, percaya tindakan itu boleh memakan diri.

Menurutnya, ini mungkin mendorong mereka yang bersikap neural menjauhi kerajaan Perikatan Nasional dan menjadikan Muhyiddin kelihatan lemah.

“Tentunya rakyat akan melihat ini sebagai 'menggantung demokrasi' dan bukan menggantung parlimen. Ini menimbulkan lebih banyak kemarahan kepada Muhyiddin dan mereka yang berpihak kepadanya, ”tambahnya.

Pemimpin Umno itu juga mendakwa ramai menteri tidak tahu mengenai perkara itu sehinggalah pagi tadi.

"Ideanya (untuk isytihar darurat) dikemukakan oleh sekelompok kecil individu dan beberapa menteri menyatakan kebimbangan (mengenai akibatnya)," tambahnya.

Sekiranya Yang di-Pertuan Agong berkenan dengan permintaan tersebut, Muhyiddin tidak perlu membentangkan Belanjawan 2021 untuk undian anggota parlimen pada 17 Nov. 

Ini juga sekali gus akan menggagalkan usaha untuk undi tidak percaya dilakukan terhadapnya.

Muhyiddin yang mengangkat sumpah sebagai perdana menteri selepas berlakunya peristiwa 'Langkah Sheraton' pada Feb lalu, kini berdepan risiko dijatuhkan sebagai perdana menteri.

Presiden PKR, Anwar Ibrahim mendakwa memiliki sokongan majoriti ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan baru, manakala pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah bergandingan dengan bekas perdana menteri,  Dr Mahathir Mohamad untuk menyingkirkan Muhyiddin.

Umno menerusi Biro Politik Majlis Tertingginya pada 13 Okt lalu mengancam akan menarik sokongan daripada kerajaan PN dan memberikan syarat baru bagi meneruskan kerjasama politik.

Seminggu selepas itu, Presidennya, Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan gencatan politik dan menegaskan sokongan kepada kerajaan Muhyiddin.

Bagaimanapun penganalisis politik berpendapat presiden Umno itu tidak mewakili pandangan semua ahli parlimen daripada parti itu.

Lihat Komen
ADS