Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Mahkamah Rayuan menetapkan 8 Februari tahun depan untuk mendengar rayuan kes untuk mencabar larangan merokok Kementerian Kesihatan di restoran di seluruh negara.

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla mengesahkan perkara ini kepada Malaysiakini petang ini.

"Rayuan kes larangan merokok telah ditetapkan untuk didengar di Mahkamah Rayuan pada 8 Februari tahun depan," kata Haniff.

Peguam bertindak untuk tujuh ahli Persatuan Pro-Tem Pertahankan Hak Perokok yang memfailkan tindakan undang-undang di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Semakan di ecourtservices.kehakiman.gov.my menunjukkan bahawa rayuan itu disenaraikan untuk didengar di Mahkamah Rayuan pada jam 9 pagi 8 Februari tahun depan.

Pada 29 Oktober tahun lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan semakan kehakiman tujuh individu terhadap larangan merokok.

Hakim Mahkamah Tinggi Mariana Yahya telah memutuskan bahawa Kementerian Kesihatan telah bertindak dalam bidang kuasanya dan memutuskan penguatkuasaan larangan merokok tidak melanggar Artikel 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan.

Mariana mengatakan pemohon tidak boleh mengatakan bahawa hak mereka untuk menghisap rokok akan dilanggar dengan larangan merokok.

Artikel 5 Perlembagaan Persekutuan membahas hak asasi kebebasan peribadi seseorang, sementara Artikel 8 berkaitan dengan hak asasi individu untuk mendapat layanan dan perlindungan sama di hadapan undang-undang.

Pada 31 Disember 2018, dilaporkan bahawa tujuh individu tersebut mengajukan permohonan kebenaran untuk membuat semakan kehakiman terhadap larangan merokok, yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2019 ketika pentadbiran PH.

Pada 29 Januari tahun lalu, dilaporkan bahawa Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi kebenaran kepada pemohon untuk meneruskan semakan kehakiman.

Selepas Mahkamah Tinggi mengenepikan tindakan undang-undang itu, tujuh individu tersebut kemudian mengemukakan rayuan ke Mahkamah Rayuan pada 26 November tahun lalu.

Lihat Komen
ADS