Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kit Siang minta k'jaan pertimbang semula kawasan PKPB
Diterbitkan:  Nov 8, 2020 9:48 AM
Dikemaskini: 1:48 AM

Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang menggesa kerajaan persekutuan untuk mempertimbangkan semula keputusan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di lebih banyak negeri dan wilayah mulai esok.

Lim berpendapat bahawa harus ada keseimbangan antara menyelamatkan nyawa dan menyelamatkan mata pencarian rakyat, kerana menurutnya ada mukim yang dikenakan PKPB mempunyai kes Covid-19 yang dilaporkan rendah atau tiada sama sekali.

Sebagai contoh, Lim mengatakan di Johor, terdapat tiga daerah yang diberi label "zon hijau" (tidak ada kes Covid-19 yang dilaporkan selama 14 hari terakhir) oleh Kementerian Kesihatan.

Ketiga-tiga daerah ini adalah Mersing, Segamat dan Batu Pahat, sementara hanya ada satu daerah dengan lebih dari 40 kes, atau diklasifikasikan sebagai "zon merah".

"Kerajaan harus mempertimbangkan kembali keputusan untuk mengenakan PKPB....mengambil kira pengajaran dari sepuluh bulan terakhir memerangi pandemik Covid-19 dengan fleksibiliti yang lebih baik.

"(Tujuannya adalah) untuk membolehkan rakyat Malaysia meneruskan hidup di samping kewujudan virus ini tanpa merosakkan mata pencarian dan harapan pemulihan ekonomi negara," katanya.

Putrajaya semalam memutuskan untuk mengenakan semula PKPB di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Putrajaya, Perak, Kedah dan Terengganu untuk menghadkan pergerakan dan diharapkan dapat mencegah penyebaran Covid-19.

Jumlah kes Covid-19 yang aktif setakat tengah hari semalam di Negeri Sembilan adalah 389 diikuti oleh Pulau Pinang (127), Kedah (106), Perak (87), Terengganu (50), Johor (50), Putrajaya (32) dan Melaka (12).

Tarikh tamat PKPB yang disasarkan untuk negeri-negeri ini - termasuk Selangor, Kuala Lumpur dan Sabah - adalah 6 Disember.

Di bawah PKPB, perjalanan antara daerah dan antara negeri hanya dibenarkan dalam keadaan tertentu sementara institusi pembelajaran, pusat jagaan kanak-kanak dan pusat hiburan mesti ditutup.

Sebahagian aktiviti sosial, budaya dan keagamaan tidak dibenarkan sementara waktu perniagaan terhad untuk pasar menjual makanan dan stesen minyak.

Hanya tiga negeri di Semenanjung Malaysia tidak dikenakan PKPB ialah Perlis, Pahang dan Kelantan.

Lihat Komen
ADS