Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Bagaimana PN boleh pastikan GLC dipimpin ahli politik laksana inisiatif belanjawan?'

Terdapat persoalan apakah Perikatan Nasional (PN) dapat memastikan bahawa agensi dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang dipimpin oleh ahli politik akan dapat melaksanakan inisiatif Belanjawan 2021 dengan sewajarnya.

Berdasarkan ucapan belanjawan, profesor ekonomi politik dari Universiti Malaya (UM) Terence Gomez menyatakan bahawa GLC akan memainkan peranan utama dalam rancangan ekonomi kerajaan tahun depan.

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz kelmarin memaklumkan bahawa GLC telah dipastikan untuk menawarkan kira-kira 15,000 pekerjaan kontrak di bawah MyStep.

GLC Petronas dan Telekom Malaysia juga ditugaskan untuk melaksanakan Jana Niaga, skim pembiayaan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Majlis Amanah Rakyat (Mara) akan diberikan RM50 juta untuk peruntukan kepada kontraktor bumiputera yang terlibat dalam projek kerajaan di bawah Skim Pembiayaan Kontrak Ekspres (Spike).

Sebahagian daripada RM95 juta yang diperuntukkan untuk membantu usahawan wanita juga akan melalui agensi bumiputera.

Sebanyak RM400 juta akan disalurkan kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) untuk menghapus faedah hutang peneroka dan untuk program pembangunan.

 

Sementara itu, Prasarana Malaysia Bhd, ditugaskan untuk memperluas pas perjalanan My30 di luar Lembah Klang serta memperkenalkan pas pengangkutan awam bulanan baru tanpa had untuk murid-murid sekolah dan orang kelainan upaya (OKU).

Cukup semak dan bimbang?

Meskipun bersetuju dengan langkah menggunakan GLC bagi merangsang ekonomi negara yang dilanda Covid-19, Gomez mempersoal jika ada "dimensi politik" yang akan digunakan.

Sejak berkuasa pada bulan Mac lalu, PN telah melantik ahli Dewan Rakyat untuk memimpin Mara (Ahli Parlimen Beaufort, Azizah Dun), Felda (Ahli Parlimen Besut, Idris Jusoh) dan Prasarana (Ahli Parlimen Pasir Salak, Tajuddin Abdul Rahman).

Banyak agensi kerajaan dan negeri serta GLC lain yang dipimpin teknokrat diganti dengan pelantikan pemimpin politik.

Gomez, yang telah menulis banyak buku mengenai GLC dan hubungan pemegang pasaran, tertanya-tanya apakah sistem penyampaian perkhidmatan awam cukup kuat untuk mengawal pengaruh politik.

"Adakah cukup semak dan imbang sehingga peruntukan anggaran menjangkau orang yang mereka sasarkan?

"Sekiranya GLC merupakan komponen anggaran yang sangat besar dan jika GLC juga dikawal oleh ahli politik, termasuk ahli parlimen, maka, tentu saja, kita mempunyai alasan untuk bimbang mengenai belanjawan ini," katanya.

Adakah polisi bumiputera akan menakutkan pelabur?

Bekas penyelaras penyelidikan Institut Penyelidikan Pembangunan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu juga menyatakan keprihatinan terhadap apa yang diperhatikannya sebagai "mengganggu" pada klasifikasi etnik dalam rang undang-undang perbekalan persekutuan.

Ini, katanya, terbukti dalam jumlah peruntukan untuk inisiatif khusus bumiputera.

"Ada dimensi politik yang sangat ketara ketika tumpuan seharusnya diberikan pada krisis ekonomi dan kesihatan," tambahnya.

 

Selain dari dua skim Mara yang disebutkan di atas, ucapan belanjawan Jumaat lalu turut mengumumkan bahawa sejumlah RM11.1 bilion diperuntukkan untuk "agenda pembangunan bumiputera" bagi mengurangkan jurang perbezaan antara kaum.

Menurut Zafrul, jumlah itu RM3.1 bilion lebih banyak berbanding Belanjawan 2020.

Walaupun polisi berkait bumiputera muncul di hampir setiap belanjawan, Gomez berkata belanjawan zaman pandemik seharusnya didasarkan pada menarik keyakinan pelabur dan memupuk perpaduan nasional.

"Belanjawan atau dasar yang disusun mengikut etnik tidak semestinya akan mendorong keyakinan pelabur, terutama di kalangan bukan bumiputera yang merupakan segmen penting sektor korporat," katanya.

“Sepatutnya belanjawan Malaysia dapat membuatkan semua rakyat Malaysia bersatu.

"Kita menghadapi pandemik yang memberi laluan dampak ekonomi yang sangat besar bagi kita semua, dan kita harus memperbaikinya," kata Gomez.

Lihat Komen
ADS