Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tarikh peperiksaan SPM, STPM, SVM dan STAM dipinda
Diterbitkan:  Nov 8, 2020 12:23 PM
Dikemaskini: 4:50 AM

Tarikh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) untuk tahun ini dijadualkan semula ekoran masalah Covid-19.

Menteri Pendidikan Dr Radzi Jidin berkata langkah itu diambil selepas Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengambil kira situasi semasa dalam negara.

Katanya perkembangan yang ada memang memberi kesan kepada calon peperiksaan berkenaan.

"Mengambil kira situasi semasa, KPM membuat keputusan untuk meminda tarikh peperiksaan tersebut.

"Peperiksaan SPM, SVM, dan STAM akan bermula pada 22 Feb 2021, manakala peperiksaan STPM pula akan bermula pada 8 Mac 2021.

"Perincian tentang semua peperiksaan awam ini akan dimaklumkan dalam masa yang terdekat," katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Menurut Radzi bagi membantu calon-calon peperiksaan awam tahun ini membuat persediaan secukupnya sebelum menduduki peperiksaan, KPM memutuskan mereka akan menyambung persekolahan secara bersemuka di sekolah masing-masing mulai 20 Jan 2021.

"KPM berharap ruang yang ada ini akan dapat memberi manfaat kepada calon yang terkesan dengan penutupan sekolah," katanya.

Menurut naib presiden Bersatu itu juga semua ketetapan berkenaan terpakai kepada sekolah swasta dan mana-mana institusi pendidikan yang berdaftar dengan KPM.

"Bagi sekolah yang tidak berdaftar dengan KPM pula, mereka juga disaran untuk mengikuti ketetapan ini," katanya.

Mengenai kemasukan pelajar ke sekolah khusus seperti termasuk sekolah berasrama penuh, sekolah menengah kebangsaan agama, sekolah menengah teknik, kolej vokasional dan maktab tentera diraja, Radzi berkata, pelaksanaan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) bagi tingkatan satu dan tingkatan empat ditangguhkan kepada suatu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.

KPM juga, katanya, akan menjadualkan semula peperiksaan percubaan SPM, kerja kursus serta pentaksiran yang memang dijadualkan sehingga Dis ini namun belum diselesaikan.

"Terdapat juga pertanyaan berkaitan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam dan institusi peringkat tertiari awam yang lain bagi tahun 2021.

"Untuk makluman, penjadualan semula peperiksaan awam ini tidak akan menjejaskan kemasukan murid ke institusi peringkat tertiari awam serta kemasukan murid ke institusi pengajian tinggi awam melalui sistem UPUOnline yang dikendalikan oleh Kementerian Pengajian Tinggi," katanya.

Lihat Komen
ADS