Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Pesakit lambat dibawa ke hospital kerana tiada integrasi data makmal swasta'
Diterbitkan:  Dec 16, 2020 7:55 PM
Dikemaskini: 11:55 AM

Kelewatan menghantar pesakit positif Covid-19 ke hospital berlaku kerana tidak ada integrasi data antara beberapa makmal swasta dan Kementerian Kesihatan, kata Dr Noor Hisham Abdullah.

Ketua Pengarah Kesihatan itu memberitahu sidang media hari ini bahawa situasi seumpamanya berlaku di Klang, yang menyaksikan pesakit yang didapati positif Covid-19 harus menunggu di rumah masing-masing selama beberapa hari sebelum dijemput oleh ambulans.

"Dalam kes ujian Covid-19 yang dilakukan dengan makmal swasta, ada makmal yang belum memiliki integrasi data dengan sistem maklumat kesihatan awam kami.

"Jadi, perkara pertama yang perlu kita lakukan sekarang adalah mengintgerasikan data ini pada kes positif.

"Semua kes positif yang dikesan oleh makmal swasta, mereka diminta untuk memberitahu pegawai kesihatan daerah masing-masing. Setelah itu, tindakan sewajarnya akan dilakukan," katanya.

Noor Hisham menjawab pertanyaan yang diajukan oleh Malaysiakini dan China Press mengenai kejadian di daerah Klang, di mana pesakit positif Covid-19 mengadu bahawa mereka harus tinggal di rumah walaupun didapati positif Covid-19, dan dengan itu membahayakan ahli keluarga mereka.

Sebilangan daripada mereka mendakwa bahawa mereka hanya dijemput oleh ambulans ke hospital antara lima hingga sembilan hari setelah mendapat keputusan ujian mereka.

Noor Hisham juga menyatakan bahawa ada kekangan lain yang dihadapi oleh pihak berkuasa kesihatan, termasuk kelewatan dalam keputusan ujian, yang menyebabkan masalah tersebut.

"Oleh itu, kami menasihati semua yang telah menjalani ujian Covid-19, dan mengesyaki mereka telah terdedah kepada kes positif, untuk tinggal di rumah sambil menunggu hasilnya. Pastikan bahawa mereka juga telah memberitahu pejabat kesihatan daerah.

"Dan jika ada insiden di mana terdapat kelewatan tindak balas, seperti yang terjadi di Sabah, yang penting adalah mereka tinggal di rumah. Dan kami akan menghantar ambulans atau kenderaan lain untuk mengambil mereka.

"Tidak ada masalah dari segi respons kami, atau petugas kami," katanya.

Lihat Komen
ADS