Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Lim tuntut penjelasan kerajaan berhubung kos beli vaksin Covid
Diterbitkan:  Dec 22, 2020 1:24 PM
Dikemaskini: Dec 23, 2020 9:10 AM

Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang meminta penjelasan lebih lanjut mengenai kos Malaysia untuk membeli vaksin Pfizer Covid-19, berbanding dengan harga yang diumumkan Belgium.

Ini selepas Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin mendakwa tuduhan Lim "tidak betul" bahawa Belgium membayar 20 kali lebih murah untuk vaksin Pfizer berbanding dengan negara ini.

"Berani Khairy mengatakan Malaysia mendapat vaksin Pfizer Covid-19 (pada) 10 kali lebih tinggi daripada Belgium, atau lebih baik lagi, bahawa Malaysia mendapat vaksin Pfizer Covid-19 lebih murah daripada Belgium?

"Apa itu?," kata Lim yang menegaskan pengiraannya berdasarkan kenyataan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang dilaporkan memperuntukan RM3 bilion untuk imunisasi 6.4 juta penduduk Malaysia.

"Tentunya, rakyat Malaysia berhak mendapatkan maklumat untuk perbandingan seperti itu, yang tidak terperangkap dengan klausa kerahsiaan yang harus dimeterai oleh kerajaan dengan pembuat ubat untuk membeli vaksin Covid-19 ?," kata Lim.

Perbandingan Lim dengan Belgium dibuat berdasarkan kenyataan oleh setiausaha negaranya, Eva De Bleeker, yang secara tidak sengaja mendedahkan bahawa negaranya membayar 12 euro (kira-kira RM60) bagi setiap dos untuk vaksin Pfizer Covid-19.

Memandangkan Malaysia mempunyai anggaran populasi 31 juta, peruntukan RM3 bilion yang diperuntukan membabitkan sekitar RM138 setiap seorang untuk vaksin sekitar 70 peratus penduduk negara ini.

Khairy dalam respon kepada Lim, menjelaskan bahawa peruntukan RM3 bilion adalah anggaran keseluruhan untuk pelbagai vaksin Covid-19, bukan hanya dari Pfizer, untuk mengimunisasi sekurang-kurangnya 70 peratus penduduk.

Melalui ciapan di Twitternya, Khairy berkata bahawa dia akan mendedahkan butiran lebih lanjut mengenai lima vaksin Covid-19 dalam senarai pembelian Malaysia pada sidang media esok.

"Saya akan mengadakan sidang media esok di MOSTI selepas Kabinet untuk memberi maklumat lebih lanjut kepada masyarakat. @Limkitsiang dipersilakan hadir," katanya.

"PM @MuhyiddinYassin baru saja mengumumkan perkembangan vaksin Covid-19.

"Selepas menandatangani perjanjian dengan COVAX, Pfizer & Astra Zeneca dan memuktamadkan perjanjian dengan Sinovac, CanSino & Gamaleya, kami akan mendapat vaksin untuk hampir 83% populasi kami dengan harga RM 2.05 bilion," katanya.

Untuk menjawab persoalan Lim, mengenai kumpulan pertama vaksin Pfizer Covid-19, Khairy mengulangi bahawa penghantaran pertama dijadualkan pada Februari tahun depan, tertakluk kepada persetujuan peraturan dari Kementerian Kesihatan.

Secara keseluruhan, Khairy juga mengatakan bahawa dia bersedia untuk memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen mengenai perincian perolehan berkaitan.

Lihat Komen
ADS