Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
ULASAN | Kenapa ahli politik Malaysia ikut perangai Donald Trump?

Pandemik Covid-19 terbukti menjadi penetapan semula utama bagi kebanyakan orang di seluruh dunia.

Dan ini juga sama di sini, dalam drama politik Malaysia yang tidak pernah berakhir - yang para pengawal tua masih berusaha untuk menggunakan apa sahaja susulan pengaruh semakin lemah.

Keputusan sudah jelas bagi mantan perdana menteri dua kali Dr Mahathir Mohamad setelah dia mengundurkan diri secara tiba-tiba pada Februari 2020 ketika krisis Covid-19 negara hampir memuncak.

Gesaan terakhirnya bersama Tengku Razaleigh Hamzah untuk menolak Belanjawan 2021 tidak diendahkan oleh ahli parlimen, dengan keputusan undian 111-108.

Kedua-dua ahli politik yang sudah tua itu kini ditoleransi dengan lembut atas sebab kepemimpinan masa lalu mereka, tetapi tiada yang mendengar suara mereka lagi.

Seorang lagi ahli politik yang belum menerima hari-harinya sudah berakhir adalah Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim

Dia terus menegaskan bahawa dia mendapat sokongan majoriti anggota parlimen untuk menjadi perdana menteri seterusnya.

Gabungan pembangkang Sabah - yang terdiri daripada Parti Warisan Sabah, United Progressive Organisation Kinabalu dan DAP - telah melangkah lebih jauh untuk menuntut perubahan dalam kepemimpinan PH Plus di peringkat nasional.

Terdapat banyak sebab mengapa ramai orang hilang kepercayaan terhadap Anwar.

Yang terakhir susulan tuntutannya yang tidak berasas sejak September kerana memiliki "majoriti yang kuat dan meyakinkan" untuk mengambil alih kerajaan persekutuan - tetapi tidak dapat mengumpulkan cukup sokongan, bahkan untuk menolak Belanjawan 2021.

Tetapi masalah Anwar bertapak lebih mendalam.

Dia bahkan mungkin dibatalkan kelayakannya sebagai ahli parlimen Port Dickson sekiranya hukuman liwat keduanya yang diampunkan oleh Agong sebelum ini dianggap tidak sah kerana gagal mengikuti proses sewajarnya.

Isu itu kini belum selesai di mahkamah.

Mengejar perhatian

Sedangkan dalam PKR, ada tuntutan agar Anwar diganti sebagai presiden kerana penyokong utamanya telah meninggalkan parti.

Bekas orang kanannya Mohamed Azmin Ali - yang membina PKR semasa ketiadaan Anwar - kini bersama Perikatan Nasional yang memerintah kerajaan.

Rafizi Ramli keluar setahun lalu selepas kalah jawatan nombor dua PKR kepada Azmin.

Kini ramai yang melihat keperluan untuk dia kembali susulan kehebatan strateginya, selain turut berperanan membangun parti semasa ketiadaan Anwar.

Nurul Izzah dan Rafizi Ramli

Anak perempuan Anwar sendiri, Nurul Izzah juga meninggalkan kepemimpinan PKR secara tiba-tiba pada tahun 2018, walaupun merupakan ahli politik yang popular, kerana banyak sebab.

Mungkin pemimpin PKR yang paling popular yang pernah ada - isteri Anwar, Wan Azizah Wan Ismail - memilih untuk tetap tinggal dalam bayang-bayang walaupun ramai yang akan menyambut kepemimpinannya.

Oleh itu, Anwar yang terus mengejar perhatian dengan dakwaan yang tiada bukti - mirip dengan tuduhan ‘berita palsu’ yang sewenang-wenangnya diperkatakan oleh Donald Trump - menjadikannya lawak politik Malaysia yang perlu ditangani dengan cepat, seperti Covid-19.


SOLIHIN KHAIRUDDIN ialah seorang warga Seremban.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS