Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Darurat tanda Muhyiddin 'akui' PN sudah kalah - Nazri
Diterbitkan:  Jan 12, 2021 3:22 PM
Dikemaskini: 7:22 AM

Ahli Parlimen Padang Rengas Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata langkah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memohon kepada Yang di-Pertuan Agong agar darurat diisytiharkan di seluruh negara adalah pengakuan tidak langsung bahawa presiden Bersatu itu kini tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Bercakap dalam sidang media di Ibu Pejabat Umno di Kuala Lumpur hari ini bekas menteri undang-undang itu berkata langkah memohon agar darurat diisytiharkan sebelum ini pernah dibuat bagi mengelak pilihan raya kecil (PRK) diadakan.

"Sebab kita tengok apabila tak ada majoriti, dia (perdana menteri) kena buat pilihan raya (umum), tapi kita tau macam mana nak buat kalau Covid-19 sedang melanda.

"Saya samakan apa yang dia buat ini macam PRK Batu Sapi dan Grik," katanya.

Menurut Nazri lagi tujuan kerajaan meminta darurat diisytiharkan ialah kerana PRK tidak boleh diadakan.

"Samalah ini. Sekarang apabila (PN) hilang majoriti dia kena buat PRU di seluruh negara.

"Apabila dia buat permohonan untuk darurat maknanya dia buat pengakuan dia sudah kalah dan dia sudah tidak ada majoriti," katanya.

Turut hadir dalam sidang media itu, Ahli Parlimen Pasir Salah merangkap Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman.

Pun begitu menurut Nazri dengan adanya perisytiharan darurat sekarang bermakna PRU mesti diadakan sebaik saja pandemik Covid-19 dapat dikawal.

"Pada saya ia (permohonan darurat) adalah langkah logik yang diambil Muhyiddin sebagai perakuan dia sudah kalah, dia sudah hilang majoriti," katanya.

Menjawab pertanyaan lain Nazri menjelaskan dia berpendapat darurat yang dipohon Muhyiddin semalam ialah "darurat politik" dan bukannya darurat kesihatan.

Hal itu kerana, katanya, ia dibuat bagi mengelak agar PRU tidak diadakan pada waktu ini.

Kalau disebabkan mahu mengekang Covid-19, kata Nazri, darurat tidak perlu dikuatkuasakan kerana ia boleh dikawal melalui perintah kawalan pergerakan (PKP) seperti yang berlaku pada Mac tahun lalu.

"Jadi maknanya boleh dibaca begitu - ini adalah darurat politik bagi mengelakkan PRU," katanya.

Pun begitu Nazri mengingatkan kenyataan itu - dan langkahnya menarik balik sokongan kepada Muhyiddin - bukan bermakan dia menuntut diadakan PRU serta-merta.

"Kita cuma nak bagitahu kerajaan ini dah runtuh. Kalau 109 (ahli parlimen yang menyokong), tapi dalam masa beberapa hari ni ada lagi tga atau empat lagi (akan tarik balik sokongan) jatuh majoriti dia.

"Saya rasa inilah darurat politik," katanya.

Lihat Komen
ADS