Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Abang Jo: PRN Sarawak lepas darurat
Diterbitkan:  Jan 14, 2021 6:08 PM
Dikemaskini: 10:08 AM

Kerajaan negeri Sarawak menghormati Proklamasi Darurat diisytiharkan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi membendung pandemik Covid-19 namun tetap optimis mampu melaksanakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-12 sebaik sahaja perintah itu ditarik balik.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata pengisytiharan darurat itu dibuat mengikut lunas undang-undang yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Sarawak juga perlu akur dengan keputusan itu.

“Sekiranya keadaan bertambah baik dan Agong yakin yang keadaan semakin pulih, Baginda boleh membuat pernyataan iaitu dengan menarik balik pengisytiharan darurat di beberapa tempat di Malaysia,” katanya selepas melawat mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) Dewan Haji Kamaruddin di Kampung Segedup di Kuching hari ini.

Abang Johari berkata kenaikan mendadak kes positif Covid-19 di Sarawak adalah berikutan kluster Pasai di Sibu dan jika dapat dikawal dengan baik, penularan wabak di negeri itu akan kembali terkawal.

“Jika kami (Sarawak) mengekalkan disiplin mengikut prosedur operasi standard (SOP) dan bertambah serta berjaya membendungnya, jumlah kes berkurangan, jadi terpulang kepada mereka untuk menarik balik pengisytiharan darurat, kemudian (kami boleh laksanakan) pilihan raya,” katanya.

Al-Sultan Abdullah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan hingga 1 Ogos sebagai langkah proaktif membendung wabak Covid-19 di seluruh negara.

Tempoh mandat kerajaan Sarawak ketika ini adalah hingga Jun 2021.

Sarawak pernah mengadakan PRN pada hujung tahun iaitu PRN keempat pada 28-29 Disember 1983.

- Bernama

Lihat Komen
ADS