Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Penutupan penuh ekonomi: Azmin seru pertimbang pilihan lain
Diterbitkan:  Jan 25, 2021 7:44 PM
Dikemaskini: 12:36 PM

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali hari ini mengambil maklum gesaan untuk penutupan penuh aktiviti ekonomi tetapi menyeru agar pilihan lain dipertimbangkan.

Dia berkata setelah perintah kawalan pergerakan pertama (PKP 1.0) pada bulan Mac tahun lalu, negara memerlukan satu suku tahun lagi sebelum kembali berkembang.

"Ia akan memerlukan jangka waktu yang lebih panjang sebelum ekonomi benar-benar dapat menunjukkan pertumbuhan positif selepas PKP tamat.

"Oleh itu, tanggapan bahawa ekonomi dapat pulih seketika setelah penutupan ditamatkan tidak berasas," katanya dalam satu kenyataan.

Azmin berkata, hakikatnya ekonomi tidak mempunyai suis 'on' dan 'off'.

"Dalam hal ini, seruan baru-baru ini untuk melaksanakan semula penutupan penuh bagi menangani lonjakan jumlah jangkitan yang besar pada gelombang ketiga ini harus dilihat bersama dengan cadangan lain mengenai strategi dan pilihan lain," tambahnya.

Menteri kanan itu berkata antara pilihan lain termasuk memperketat prosedur operasi standard (SOP) termasuk garis panduan jelas mengenai jumlah yang dibenarkan di premis perniagaan.

"Selain itu, kita dapat meningkatkan pengujian yang disasarkan serta menyusun biaya alat uji RTK-Antigen untuk membuat pengujian Covid-19 lebih terjangkau dan pada skala yang lebih besar, terutama untuk industri.

"Juga telah disarankan agar SOP untuk acara sosial dapat diperketat sementara larangan penuh untuk perjalanan rentas negeri harus dikenakan buat sementara waktu," tambahnya.

Kenyataan Azmin hadir setelah perbincangan tidak rasmi antara kementeriannya dan Dewan Perdagangan dan Industri Kesatuan Erpoah(Eurocham) Malaysia dibocorkan.

Eurocham Malaysia, yang menyampaikan isi perbincangan kepada anggotanya dalam surat pekeliling yang kemudian dibocorkan, mendedahkan bahawa Kementerian Kesihatan telah membuat "pendirian yang jelas mengenai penutupan ekonomi sepenuhnya".

Perkembangan itu hadir ketika kes Covid-19 yang dicatat setiap hari masih dalam jumlah lebih 3,000 walaupun PKP 2.0 dilaksana sejak 13 Januari.

Azmin berkata, gesaan itu adalah agar perniagaan dibuka dengan syarat mematuhi sepenuhnya SOP yang lebih ketat.

"Penting untuk diperhatikan bahawa selain daripada masalah kesihatan dan ekonomi, Covid-19 memberi kesan langsung kepada rakyat.

"Satu orang kehilangan pendapatan mempengaruhi seluruh isi rumah. Dari segi praktikal, kehilangan pendapatan bagi seorang pencari nafkah boleh memberi kesan buruk kepada kehidupan sekurang-kurangnya empat orang dalam sebuah keluarga," katanya.

Azmin berkata kementeriannya juga mengakui sokongan dan kerjasama erat pihak berkepentingan industri dan masyarakat untuk memastikan pemulihan dan kemapanan ekonomi.

Lihat Komen
ADS