Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Asyraf Wajdi tolak dakwaan exco Pemuda Umno ramai jutawan

Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki menolak dakwaan bahawa exco sayap Umno itu dibarisi ramai golongan jutawan.

“Pertama sekali, saya perlu perbetulkan. Saya tak pernah tengok exco-exco saya pakai Porsche. Ini persepsi,” katanya dalam bual bicara dalam talian anjuran Majlis Profesor Negara (MPN) yang disiarkan di Facebook hari ini.

Dia menjawab soalan moderator felo MPN yang juga pengkaji politik, Muhammad Asri Mohd Ali, berkenaan bagaimana cara untuk melahirkan pemimpin yang dapat mempamerkan contoh etika dan akhlak baik seperti canselor Jerman Angela Merkel, bagi melahirkan masyarakat yang tidak korup.

Sedangkan, kata Asri, exco pemuda Umno sendiri hadir ke mesyuarat menaiki “Range Rover dan Porsche”, malah menurutnya, Umno telah beralih daripada parti sukarelawan kepada parti yang “dirampas (hijack) oleh golongan kontraktor” yang menjadikan aspek komersil sebagai keutamaan.

Asri juga mendakwa, exco berkenaan tidak mungkin akan menang jika mereka bukan jutawan, malah mencabar Asyraf menamakan seorang individu bukan jutawan dalam barisan exco Umno.

“Saya menang bukan kerana wang, saya menang bukan kerana duit. Prinsip saya jelas. Saya pernah kalah kerana wang, dan saya menang di saat Umno tidak ada apa-apa, dan saya tidak ada apa-apa untuk ditawarkan.

“Saya pernah menjadi penasihat syariah, menentukan halal haram produk di bank. Takkanlah saya tergamak untuk melakukan perbuatan yang bertentangan dengan prinsip saya.

“Jadi tidak boleh Dr Asri memberikan satu kenyataan yang boleh membentuk satu persepsi fitnah,” jawab Asyraf.

Situasi panas bual bicara itu tidak terhenti di situ, apabila Asri sekali lagi mencelah jawapan Asyraf dan mendakwa, ada banyak kajian akademik yang menyokong kenyataannya.

Asri: Dah banyak kajian akademik menunjukkan sedemikian. Saya sendiri buat kajian telah lama dahulu, ketua-ketua bahagian Umno yang saya telah tulis, sebahagian besarnya, 99 peratus ialah jutawan.

Asyraf: Dr Asri tak boleh (kata) begitu. Kita sebagai ahli akademik kita harus bercakap berasaskan (fakta).

Asri: Saya pengkaji politik Datuk. Saya cakap fakta.

Asyraf: Faktanya bagaimana? Saya bukan menang kerana…

Asri: Faktanya, kajian saya menunjukkan, ketua-ketua bahagian Umno lebih 99 peratus adalah jutawan. Kajian saya (tahun) 2002. Datuk boleh cari dan tengok.

Asri kemudian meminta Asyraf menjawab soalan asal tentang pendidikan bagaimanakah yang boleh diadakan bagi melahirkan pemimpin yang mempunyai integriti.

Jawab Asyraf, rakyat tidak harus hanya menunding jari kepada pemimpin atas semata-mata, sebaliknya mula mendidik integriti daripada diri sendiri, kepada ahli keluarga, seterusnya kepada masyarakat dan negara.

“Sebab itulah kata Saidina Ali, bagaimana kamu, begitulah kamu dipimpin. Pemimpin kamu adalah corak siapa yang dipimpin,” katanya.

Dia berkata, proses mencapai masyarakat berintegriti dan berakhlak tinggi tidak datang bergolek, tetapi melalui proses pendidikan yang memakan masa panjang.

Ini termasuklah subjek pendidikan moral dan pendidikan agama di sekolah.

Namun dalam masa sama, katanya, subjek seperti pendidikan agama tidak harus sekadar mengajar metodologi beragama, tetapi harus masuk ke jiwa anak-anak agar dapat menolak perkara yang boleh merosakkan akhlak dan nilai mereka.

Bual bicara itu turut disertai bekas menteri belia dan sukan serta pengasas bersama Ikatan Demokratik Malaysia (Muda), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. 

Lihat Komen
ADS