Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Agama Melayu': Polis mula siasatan, menteri akan jumpa AG
Diterbitkan:  Feb 2, 2021 3:08 PM
Dikemaskini: 7:08 AM

Polis dilaporkan telah memulakan siasatan terhadap ajaran "agama Melayu" yang didakwa menyeleweng.

The Star hari ini memetik Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin yang memaklumkan perkara itu.

"Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman (Huzir Mohamed) memaklumkan kepada saya yang mereka sedang melihat perkara itu.

"Kita juga akan bincang dengan Peguam Negara jika ada sebarang pelanggaran undang-undang. Jika ada, tindakan akan diambil," katanya seperti dipetik.

Semalam, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Ahmad Marzuk Shaary berkata Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) hampir selesai dalam menyiasat ajaran itu, yang dipercayai dibawa seorang wanita bergelar Ibu Yati.

Pada masa sama, Ahmad Marzuk menggesa orang ramai supaya tidak cepat menghukum mana-mana individu berdasarkan video yang tular di media sosial.

Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Dr Zulkifli Mohamad berkata Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) perlu bermuzakarah dengan Jabatan Islam Agama negeri sebelum mengeluarkan fatwa sesuatu ajaran sebagai sesat.

Pada 29 Jan lalu, Ibu Yati atau nama sebenarnya Wan Noor Hayati Wan Alias, 41, menafikan ada membawa ajaran sesat mahupun agama baru, serta memberi tempoh tujuh hari kepada Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Nasruddin Hassan untuk membuat permohonan maaf secara terbuka kerana membuat dakwaan itu.

Lihat Komen
ADS