Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Mohd Hazem Abdul Rahman mengakui takut untuk tidak menghiraukan ketua lembaga penasihat 1MDB Najib Razak yang merupakan perdana menteri ketika itu.

Saksi pendakwaan ke-10 itu berkata bahawa dia hanya akur dengan jenayah yang didakwa berlaku di 1MDB.

Hazem berkata demikian di Mahkamah Tinggi hari ini ketika menjawab soalan peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah semasa perbicaraan rasuah 1MDB bernilai RM2.28 bilion terhadap Najib.

Shafee bertanya kepada Hazem mengapa dia terus menjadi ketua pegawai operasi (COO) dan kemudian CEO 1MDB selama dua setengah tahun hingga 2015, walaupun mengetahui bahawa 1MDB didakwa dijadikan alat untuk menguntungkan Umno.

Pada 6 Jan, Hazem memberi keterangan bahawa ahli perniagaan yang dikehendaki Low Taek Jho atau Jho Low memberitahunya bahawa 1MDB ditubuhkan untuk menyalurkan wang kepada syarikat yang berkaitan dengan Umno.

Saksi itu mendakwa bahawa dana dari 1MDB digunakan untuk membantu kontraktor yang mempunyai kaitan dengan parti politik dalam projek mega Tun Razak Exchange (TRX) yang berkaitan dengan 1MDB.

Dia memberi keterangan lebih lanjut mengenai sebilangan pernyataan saksi bertulisnya di mana dia mendakwa Jho Low memberitahunya bahawa 1MDB bersiap sedia untuk membantu Umno.

Semasa pemeriksaan balas Shafee hari ini, Hazem mengakui bahawa ketika dia masuk ke 1MDB pada tahun 2012 sebagai COO, dia maklum dengan dakwaan itu.

Shafee: Anda akan ikut serta dengan tindakan jenayah?

Hazem: Ya.

Shafee: Anda tidak ada masalah dengan perkara itu?

Hazem: Pada masa itu, saya takut untuk menyinggung Perdana Menteri (Najib), kerana saya mendengar CV saya (Curriculum Vitae or Resume) saya telah direkodkan.

Shafee: Tetapi anda berundur setelah dua setengah tahun.

Hazem: Saya meletakkan jawatan saya pada minggu pertama Januari 2015.

Shafee: Anda tidak takut menyinggung perdana menteri ketika itu (dengan mengundurkan diri)?

Hazem: Pada masa itu, saya telah mencapai had yang saya boleh terima.

Shafee: Anda telah mencapai had jenayah yang anda sertai?

Hazem: Ya.

Namun semasa disoal oleh Shafee, Hazem mengakui bahawa semasa berkhidmat di 1MDB, dia tidak melihat bukti faedah atau wang yang dikeluarkan dari 1MDB kepada Umno atau bekas presiden parti itu, Najib.

Saksi itu tidak setuju dengan pendapat Shafee bahawa dia bertahan selama dua tahun setengah di 1MDB kerana dia adalah sebahagian daripada kegiatan jenayah yang dikatakan berlaku.

Hazem bagaimanapun mengakui pendapat Shafee bahawa, walaupun takut untuk menyinggung Najib ketika itu, saksi masih menerima bonus sebanyak RM2.725 juta semasa meletakkan jawatan sebagai CEO 1MDB.

Perbicaraan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Collin Lawrence Sequerah akan disambung esok pagi.

Najib diadili atas empat tuduhan penyalahgunaan kuasa dan 21 tuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion.

Selain sebagai mantan perdana menteri, tertuduh juga merupakan menteri kewangan dan ketua lembaga penasihat 1MDB pada masa itu.

1MDB dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc).

Lihat Komen
ADS