Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Beri bantuan kewangan jika kena kesan sampingan vaksin - PKR

Kerajaan mesti memberi bantuan kewangan kepada orang ramai jika terkesan akibat vaksinasi, kata Adun Semambu Lee Chean Chung.

Walaupun risiko kesan sampingan sangat rendah, Lee berkata bantuan kewangan akan memberikan ketenangan fikiran kepadavpenerima suntikan vaksin.

"Komitmen kerajaan terhadap bantuan kewangan dimaksudkan untuk memberikan ketenangan fikiran bagi mereka yang mengambil vaksinasi, dan juga untuk menunjukkan bahawa kerajaan menanggung risiko di sebalik memberi suntikan vaksin," katanya dalam kenyataan hari ini.

Bendahari PKR itu memetik contoh di Singapura yang menyediakan Program Bantuan Kewangan Kecederaan Vaksin bernilai kira-kira RM30,500 bagi mereka yang mengalami kesan sampingan.

Program itu juga melibatkan pembayaran kira-kira RM680,000 yang akan diberi sebagai ganti rugi sekiranya seseorang meninggal dunia atau mengalami kecacatan kekal yang teruk.

Dia juga berkata di United Kingdom, Skim Pembayaran Kerosakan Vaksin memberikan pelindungan hingga RM670,000 jika orang yang menerima suntikan cacat parah akibat vaksinasi.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini melancarkan buku panduan Program Imunisasi Nasional Covid-19 yang mendorong orang ramai untuk mengambil vaksin percuma.

Dalam sidang media selepas pelancaran, ketika ditanya mengenai kemungkinan komplikasi yang timbul, Muhyiddin berkata bahawa Kementerian Kesihatan akan merangka rancangan mengenai hal itu.

Lee mendesak Persatuan Insurans Hayat Malaysia (Liam), Persatuan Insurans Am Malaysia (Piam), dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) untuk memperluas pelindungan terhadap komplikasi vaksinasi Covid-19 yang mengakibatkan kemasukan ke hospital.

"Ketujuh-tujuh agensi insurans di Singapura mengumumkan sebelumnya pada 25 Januari bahawa mereka akan melindungi komplikasi vaksin Covid-19 yang menyebabkan kemasukan ke hospital hingga 31 Disember 2021.

"Rakyat Malaysia juga mengharapkan pemain industri swasta menunjukkan komitmen proaktif dengan negara," tambahnya.

Kerajaan akan memberikan vaksin kepada warganegara dan bukan warganegara secara percuma.

Fasa pertama Program Vaksinasi Covid-19 Nasional bermula pada 26 Februari dengan barisan hadapan daripada sektor perubatan dan bukan perubatan.

Lihat Komen
ADS