Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Adun DAP lapor SPRM isu sumber kekayaan Rina Harun
Diterbitkan:  Feb 18, 2021 4:41 PM
Dikemaskini: 8:41 AM

Sehari setelah menyoal sumber kekayaan Rina Harun, Adun DAP Canning Jenny Choy membuat laporan mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyiasat Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu.

Rina menjadi perhatian setelah dia melunaskan hutangnya kepada sebuah syarikat filem yang berpusat di Paris sekitar RM1.3 juta untuk mengelakkan diisytiharkan muflis.

Choy secara terbuka bertanya kepada Rina tentang bagaimana dia berjaya mengumpulkan jumlah wang tersebut dalam jangka waktu 15 bulan yang singkat kerana data Akuan Aset menunjukkan bahawa aset Rina berjumlah RM72,000 ketika data tersebut diumumkan pada November 2019.

"Merujuk kepada data pengisytiharan aset SPRM pada bulan November 2019, Rina menyatakan bahawa asetnya berjumlah RM72,000 dengan pendapatan bulanan RM34,004.48.

"Sekiranya sumber pendapatan Rina tidak berubah, dia akan memerlukan sekitar 40 bulan untuk mengumpulkan dana yang cukup untuk melunaskan hutangnya tanpa mengeluarkan satu sen dari pendapatannya.

"Sebagai menteri kabinet dan penjawat awam, SPRM harus menunjukkan tanggungjawab dan mengambil tindakan segera untuk menyiasatnya," kata Choy dalam satu kenyataan.

Choy, yang merupakan naib ketua Pemuda DAP, mendesak SPRM untuk menyiasat jika Rina mendapat sumber pendapatan tambahan. Dia memfailkan laporan itu di pejabat SPRM di Ipoh.

Sebuah syarikat Perancis sebelum ini mengemukakan saman terhadap Rina pada 8 November 2018, menuntut agar jumlah penuh dibayar pada 31 Julai 2019.

Tuntutan itu adalah untuk beberapa filem, rancangan komedi dan dokumentari dalam genre komedi yang dijual kepada tiga syarikat di mana Rina adalah pengarah.

Rina diberi notis bankrap untuk hutang kepada Sarl Novovision berjumlah RM1,340,642.02 pada 17 Nov 2020.

Rina, yang merupakan salah seorang pengarah syarikat yang kini tidak berfungsi Eurofine (M) Sdn Bhd, Fine Mobile Network Sdn Bhd dan Fine TV Network Sdn Bhd, telah membeli beberapa rancangan komedi dan dokumentari dari syarikat Perancis.

Pada bulan Mei 2014, Rina dan pengarah syarikat lain, Ida Rahayu Md Noor, telah membuat perjanjian jaminan dengan Sarl Novovision bahawa mereka akan secara peribadi dan bersama-sama menanggung semua tanggungjawab syarikat.

Walau bagaimanapun, syarikat berkenaan ditutup masing-masing antara Disember 2013 dan Ogos 2015.

Lihat Komen
ADS