Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kamu hero saya, kata kanak-kanak tersepit pada bomba
Diterbitkan:  Feb 26, 2021 11:53 AM
Dikemaskini: 3:53 AM

“Kamu adalah hero saya,” berulang kali Raydon Koh mengungkapkan ayat itu kepada anggota bomba ketika mengeluarkan kaki kanannya yang tersepit di dalam saluran paip lubang tandas rumahnya di Taman Sutera Dahlia Johor Bahru, malam tadi.

Malah, sepanjang proses mengeluarkan kakinya itu, kanak-kanak berusia tiga tahun itu juga tidak menangis walaupun terpaksa menahan kesakitan selama sejam.

Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Larkin, PBK II Mohamad Nazaruddin Ahmad Zainuddin berkata pada kejadian 11.22 malam itu, ibu Koh memberitahu anaknya itu bersendirian ke bilik air untuk membuang air sebelum kaki kanannya tersangkut sehingga paras lutut.

“Pemeriksaan dilakukan pada saluran paip dan sebahagian daripada saluran tersebut dipotong dengan menggunakan peralatan khas dan kaki kanak-kanak tersebut berjaya dikeluarkan dalam masa tujuh minit,” katanya kepada Bernama, di Johor Bahru, hari ini.

Mohamad Nazaruddin berkata kanak-kanak itu sempat mengucapkan penghargaan dengan mengatakan anggota bomba yang menyelamatkannya sebagai heronya, dan ketika proses mengeluarkan kakinya, kanak-kanak itu tidak menangis dan hanya menjerit apabila terasa sakit.

“Dia juga berjaya diselamatkan tanpa mengalami kecederaan yang teruk,” katanya dan menambah pihaknya menasihatkan ibu bapa kanak-kanak itu supaya membawa anak mereka ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Seramai 13 anggota dengan sebuah jentera, satu unit Emergency Rescue Medical Services (EMRS) dan tiga Rapid Intervention Motorcycle (RIM) ditugaskan menyelamatkan mangsa.

- Bernama

Lihat Komen
ADS