Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Polis asak Lim berhubung kenyataan Majlis Presiden PH
Diterbitkan:  Mar 11, 2021 1:22 PM
Dikemaskini: 9:06 AM

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng disoal siasat selama satu jam di balai polis daerah Timur Laut, Pulau Pinang pagi ini berhubung kenyataan bersama Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) pada 12 Januari, yang menolak hujah kerajaan semasa mengisytiharkan darurat di seluruh negara.

Peguam Lim, RSN Rayer, berkata, Ahli Parlimen Bagan itu memberikan kerjasama sepenuhnya semasa siasatan.

"Kami memberikan kerjasama penuh kepada pegawai polis dan beliau (pegawai polis) juga memaklumkan telah selesai mengambil keterangan saudara Lim Guan Eng hari ini.

"Keterangan diambil bagi membantu siasatan kes itu dibuat mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKMM) 1998, " katanya kepada pemberita di perkarangan IPD selepas Lim memberi keterangan.

Seksyen 505 (b) merujuk terhadap individu yang membuat, menerbit atau mengedadarkan apa-apa kenyataan, khabar angin atau berita dengan niat hendak menyebabkan, atau yang mungkin menyebabkan, ketakutan atau kegentaran awam.

Sementara Seksyen 233 pula merujuk kepada penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Rayer turut mengucapkan terima kasih kepada pegawai polis dari Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman kerana menjalankan tugas mereka untuk menyiasat.

"Saya juga berharap polis akan menyiasat laporan pemimpin pembangkang Perak, Abdul Aziz Bari ke atas menteri undang-undang, Takiyuddin Hassan yang mengingkari titah Yang di-Pertuan Agong, bahawa parlimen boleh bersidang semasa keadaan darurat," katanya.

Kenyataan Majlis Presiden PH itu ditandatangani bersama oleh Lim, Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden Amanah Mohamad Sabu.

Anwar dilaporkan telah merakam pernyataannya pada 26 Februari, sementara Rayer berkata Mohamad pula akan disoal siasat di Kuala Lumpur esok.

Dalam kenyataan Majlis Presiden PH itu, mereka menolak rasional serta alasan-alasan yang telah diberikan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bahawa kononnya kuasa-kuasa darurat diperlukan untuk menyelamatkan Malaysia dari Covid-19.

Menurut mereka, bahawa undang-undang sedia ada, termasuk pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah diumumkan adalah mencukupi untuk mengumpul segala sumber dan kekuatan bagi mengatasi wabak ituu.

Sebaliknya, pemimpin kanan PH itu mendakwa Muhyiddin mengusulkan darurat ketika dia kehilangan sokongan majoriti anggota parlimen, demi menyelamatkan diri sendiri, secara tidak sah dan menghalang pilihan raya daripada dapat diadakan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS