Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Anwar: Tiada sebab perlu peraturan baru untuk perbelanjaan tambahan
Diterbitkan:  Mar 31, 2021 10:28 PM
Dikemaskini: 2:28 PM

Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata, tidak ada alasan untuk peraturan darurat baru yang membolehkan kerajaan persekutuan dan negeri meluluskan perbelanjaan tambahan tanpa pemeriksaan parlimen.

Katanya, Belanjawan 2021 yang diluluskan empat bulan lalu telah memperuntukkan dana yang mencukupi untuk menangani Covid-19.

"Tidak ada sebarang sebab untuk pemerintah ini bertindak sebegini. Belanjawan 2021 telah diluluskan kurang dari empat bulan dulu yang telah memperuntukkan dana yang cukup bagi menghadapi Covid-19.

"Sebarang dana tambahan akan diluluskan oleh parlimen dengan majoriti yang jelas, dan berkemungkinan akan mendapat dukungan kedua-dua belah pihak sekiranya ia munasabah," jelas Anwar hari ini.

Undang-undang baru ini membenarkan perdana menteri, ketua menteri atau menteri besar meluluskan perbelanjaan tambahan atau menggunakan Kumpulan Wang Disatukan tanpa melalui legislatif sepanjang penguatkuasaan darurat, telah diluluskan.

Ini bermakna, Perbendaharaan Malaysia, menteri besar atau ketua menteri boleh menambah perbelanjaan atau menggunakan Kumpulan Wang Disatukan masing-masing tanpa kelulusan wakil rakyat.

Pemimpin pembangkang itu berkata dia menentang peraturan baru dalam ordinan yang dikeluarkan hari ini, dengan dua seksyen baru, iaitu Seksyen 10a dan 10b dalam Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021.

"Saya merasakan ia cukup tidak beretika dan tidak bertanggungjawab. Reputasi negara sangat memprihatinkan saat ini, dan ia pasti akan terus menghakis keyakinan pada ekonomi kita.

"Saya sekali lagi menggesa agar parlimen mesti dibuka dan ahli-ahli parlimen wajar dibenarkan menjalankan tanggungjawab mereka bagi mengelak demokrasi negara ini terus diinjak," katanya.

Ordinan baru ini juga menggantung Perenggan 4(b) Akta Pendanaan Kerajaan 1983 dan Perenggan 2(2)(b) Akta Bil Perbendaharaan (Tempatan) 1946, yang berkaitan kuasa Dewan Rakyat berhubung soal kewangan.

Parlimen dan semua sidang DUN telah digantung sejak 11 Januari lalu menerusi proklamasi darurat.

Sepanjang tempoh itu, cabang eksekutif boleh meluluskan undang-undang baru dengan perkenan Yang di-Pertuan Agong tanpa melalui legislatif.

Lihat Komen
ADS