Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pemimpin Umno, DAP setuju idea 'pilihan raya pecat' tangani isu lompat parti

Sudah tiba masa Malaysia menerapkan sistem 'pilihan raya pecat' atau istilahnya 'recall election' untuk mengatasi masalah yang timbul apabila wakil rakyat lompat parti.

Pandangan itu disepakati oleh ahli panel di webinar bertajuk 'Recall Elections: A Solution to Party-Hopping in Malaysia?' pagi ini, yang antara lain disertai oleh ahli politik dari Umno dan DAP.

Pilihan raya pecat adalah sistem yang membolehkan pengundi di kawasan pilihan raya memecat wakil rakyat mereka sebelum tamat penggal perkhidmatan.

Menurut saintis politik Wong Chin Huat, yang memberikan ucaptama di forum itu, pilihan raya pecat akan membolehkan pengundi berdaftar yang tidak berpuas hati dengan wakil rakyat untuk mengemukakan petisyen penyingkirannya, dan dengan itu memberi pengundi kuasa dan bukannya harus menunggu lima tahun sebelum mereka dapat mengundi lagi.

Chin Huat mengatakan bahawa ahli politik lompat parti adalah sebahagian daripada demokrasi, ada pihak yang melakukannya bukan kerana prinsip politik yang tulen tetapi untuk kepentingan sendiri, yang merupakan masalah bagi negara.

"Ia mempunyai pelbagai tujuan. Kita juga dapat memecat wakil rakyat jika mereka melanggar undang-undang. Di bawah peraturan semasa, seorang ahli parlimen akan kehilangan kerusi mereka jika mereka dijatuhkan hukuman penjara satu tahun atau denda RM2,000, yang bermaksud ahli parlimen dapat melepaskan diri jika hakim memutuskan untuk tidak memberi hukuman tegas.

"Seorang ahli parlimen dapat dipecat jika dia tidak hadir di Dewan Rakyat selama enam bulan, tetapi jika speaker memberikan cuti, dia masih boleh terlepas.

"(Dengan pilihan raya pecat), kita dapat meletakkan beberapa batasan, di mana pengundi akan memiliki kuasa tertentu untuk menghukum ahli parlimen," katanya.

Idea itu diterima dengan baik oleh ahli panel lain termasuk Shahril Hamdan, yang merupakan ketua penerangan Umno.

Walaupun mekanisme untuk pilihan raya pecat dilaksanakan masih diperdebatkan, kata Shahril, dia menyokong sepenuhnya idea berkenaan.

 

"Kita mungkin harus memperdebatkan keadaan di mana pilihan raya pecat akan dilakukan, dan ambang (untuk pengundi mencetuskan pilihan raya pecat).

"Tetapi dari segi idea, kami menyokong sepenuhnya," katanya.

Shahril menambah bahawa ia harus menjadi sebahagian daripada isu yang diperjuangkan oleh Umno sekiranya mahu menjadi parti untuk masa depan.

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan juga berkongsi sentimen serupa, dengan mengatakan bahawa Umno harus menjadikannya sebahagian daripada manifesto BN untuk pilihan raya akan datang.

"Presiden parti telah meminta naib presiden Khaled Nordin untuk memimpin perbincangan manifesto. Saya akan bercakap dengan Khaled ... beberapa pembaharuan mesti ada dalam manifesto.

"Seperti yang saya katakan, parti saya tidak terkenal membicarakan pembaharuan. Tetapi kita harus berusaha untuk melakukannya, bukan hanya tentang pilihan raya pecat, tetapi juga pembaharuan lain.

"Mana-mana parti yang mengemukakan pembaharuan apa pun akan mempunyai kelebihan (dalam pilihan raya umum). Saya percaya ia mesti ada dalam manifesto," kata Rahman.

Bekas menteri persekutuan itu mencadangkan agar mana-mana pemimpin parti yang bertanding di kerusi presiden Umno dalam pemilihan parti berikutnya perlu memasukkan agenda reformasi dalam manifesto mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP Johor untuk Senai, Wong Shu Qi pula berkata bahawa isu parti melompat di Malaysia perlu ditangani.

"Bagi saya, untuk menukar parti politik adalah 100 peratus demokratik. Tetapi kita perlu menangani isu yang dihadapi di Malaysia, bahawa wakil rakyat kita lompat parti berdasarkan alasan atau kepentingan peribadi yang tidak masuk akal. Kita perlu mengurangkan ini sebanyak yang kita boleh.

"Seperti kata Profesor (Chin Huat), (bekas perdana menteri UK) Winston Churchill juga pernah lompat parti dua kali. Bagi saya itu tidak apa jika dia tidak setuju dengan suatu dasar. Seseorang juga berhak keluar dari gabungan atau parti untuk membantah.

"Tetapi mesti ada mekanisme untuk memastikan ini berlaku. Untuk melihat apakah ada kepentingan peribadi yang terlibat, atau itu hanya untuk alasan kecil.

"Oleh itu pilihan raya pecat adalah pilihan terbaik," katanya.

Sementara itu, panelis Thomas Fann dari Bersih 2.0 memberitahu forum bahawa mereka akan mengadakan pilihan raya pecat olok-olok.

Jelasnya, ia untuk memberi gambaran umum kepada masyarakat mengenai sistem ini, dan akan dilakukan sepenuhnya dalam talian.

Rancangannya adalah untuk memberi peluang kepada pengundi yang wakil rakyatnya berpaling tadah dari menyertai pilihan raya pecat olok-olok itu.

"Kami sedang bekerjasama dengan firma teknologi untuk membuat pilihan raya pecat olok-olok. Jadi Bersih akan menawarkan kepada pengundi yang wakil rakyatnya telah lompat parti untuk menyertai pilihan raya pecat olok-olok ini.

"Kerana sekarang kita menghadapi wabak Covid-19, jadi kita bekerjasama dengan syarikat teknologi untuk melakukan ini secara dalam talian. Jadi dengan kata lain sebenarnya sistem e-voting yang kita sedang kerjakan. Dan itu akan sampai standard pilihan raya sebenar," katanya.

Menurut pengerusi Bersih itu, hanya pengundi berdaftar di kawasan tersebut yang dapat mengambil bahagian dalam inisiatif itu. Mereka berharap dapat membuat pengumuman mengenai inisiatif itu dalam beberapa minggu akan datang.

Lihat Komen
ADS