Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PRU15: Tok Him pertimbang tanding di Gombak
Diterbitkan:  Apr 11, 2021 1:57 PM
Dikemaskini: 8:25 AM

Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), Ibrahim Ali sedang mempertimbangkan untuk bertanding di kerusi Parlimen Gombak yang kini dipegang oleh Mohamed Azmin Ali atau kerusi di Kelantan.

Ibrahim bertanding dalam lapan pilihan raya terakhir di Pasir Mas, dengan berjaya mencatat kemenangan tiga kali iaitu pada tahun 1986, 1990 dan 2008.

Dia mengatakan bahawa Putra tidak akan bergabung dengan mana-mana gabungan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), sejajar dengan konsep parti itu yang tidak mahu terikat dengan manifesto blok tertentu.

Namun, Ibrahim menambah bahawa Putra terbuka untuk bekerja dengan pihak yang memiliki mandat untuk membentuk kerajaan jika sokongan mereka diperlukan, asalkan kerjasama itu dapat membantu perjuangan Putra.

“… untuk menubuhkan kerajaan (selepas pilihan raya) pula adalah perkara berbeza.

“Apabila selesai pilihan raya, kita tengok keadaan sekiranya ada parti yang menang memerintah, jika mereka perlukan sokongan kita,” katanya seperti dilapor Bernama selepas Majlis Pelancaran Jentera Pilihan Raya Putra P116 Wangsa Maju, Kuala Lumpur semalam.

Ibrahim berkata Putra berhasrat untuk bertanding di 45 hingga 49 kerusi Parlimen di seluruh negara pada PRU15 dengan 25 kerusi sudah disenarai pendek.

Dia juga mengesahkan bahawa dia akan bertanding pada PRU dengan pilihan sama ada di Parlimen Gombak atau salah satu kerusi Parlimen di Kelantan.

Sementara itu Utusan melaporkan bahawa Abdul Rani Kulup, telah bergabung dengan Putra dan akan bertanding di kerusi Bandar Tun Razak.

Abdul Rani, yang merupakan Presiden Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia mengatakan bahawa dia telah memutuskan untuk bergabung dengan parti politik itu setelah 22 tahun berjuang untuk membawa suara rakyat melalui platform organisasi bukan kerajaan (NGO).

“Selama ini saya berjuang, bersuara di depan balai polis, saya menyuarakan masalah rakyat dengan cara report polis hingga orang gelar saya ‘raja report’.

“Saya mahu melibatkan diri dalam politik sebab saya nak kuasa, kalau tak ada kuasa apa pun tak boleh buat. Jadi andai kata saya masuk politik dalam PRU-15, sokonglah saya.

“Ini peluang saya nak ubah landskap politik tanah air, beri saya peluang ke Parlimen supaya saya boleh bersuara demi agama, bangsa,” katanya.

Lihat Komen
ADS