Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
ECRL kembali ke Jajaran Utara era BN: Adun persoal 'penjelasan' Wee
Diterbitkan:  Apr 13, 2021 3:28 PM
Dikemaskini: 7:28 AM

Adun Banting, Lau Weng San mengkritik kurangnya perincian mengenai penukaran semula projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) kembali ke Jajaran Utara yang dirangka ketika era BN.

Katanya, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong telah memuat naik slaid di Facebook yang menjelaskan justifikasi mengapa projek ECRL itu kembali ke jajaran era BN itu lebih baik.

Pun begitu, katanya hantaran Wee itu kekurangan maklumat konkrit.

"Justifikasi dengan kajian yang kukuh dan kajian kebolehlaksanaan diperlukan kerana ECRL tidak pernah menjadi projek dengan kos yang berpatutan.

"Walaupun terdapat semua slaid yang disiarka oleh menteri di platform media sosialnya, tidak ada petikan lebih lanjut yang dikutip untuk mencerminkan dan memperkuat hujah mereka.

"Ringkasnya, apa yang Wee katakan secara terbuka atau disiarkan di media sosial itu hanyalah 'omong (cakap-cakap) kosong' atau retorik politik," kata Lau pada satu kenyataan.

Kata Lau lagi, sebagai contoh, Wee mengatakan dakwaan Jajaran Utara era BN cuma akan melibatkan 'sebilangan kecil' tanah rizab Orang Asli dan rizab Melayu.

Pun begitu, menurut Lau kenyataan Wee itu tidak disokong dengan perincian mengenai jumlah isi rumah yang terjejas atau keluasan tanah yang berkenaan.

"Untuk Jajaran Selatan, kebanyakan kerja-kerja ini hampir selesai dan angka yang dikemukakan hampir tepat. 

"Perkara yang sama tidak dapat dikatakan untuk Jajaran Utara," kata ahli parlimen DAP.

Putrajaya yang dikuasai Perikatan Nasional menggesa kerajaan Selangor pimpinan Pakatan Harapan untuk bersetuju dengan Jajaran Utara.

Bagaimanapun, Selangor mahukan Jajaran Selatan ECRL yang dilancarkan ketika PH menerajui kerajaan persekutuan.

Projek ini menghubungkan Pelabuhan Klang dengan Pelabuhan Kuantan, membentuk jalan pengangkutan darat di seberang pantai barat dan pantai timur Semenanjung Malaysia dan juga menghubungkan Terengganu dan Kelantan.

Kedua penjajaran landasan tersebut mula berbeza dari Mentakab di Pahang. Jajaran Utara bergerak ke Pelabuhan Klang melalui Bentong, Gombak dan Serendah manakala Jajaran Selatan ECRL bergerak ke arah selatan dari Mentakab ke Negeri Sembilan, kemudian ke Putrajaya-Bangi dan seterusnya ke Pelabuhan Klang.

Kerajaan PH berpendapat Jajaran Selatan akan membolehkan lebih banyak negeri menikmati limpahan ekonomi dan juga berintegrasi dengan hab pengangkutan yang ada di Putrajaya.

Jajaran era PH itu juga tidak akan melalui Rabung Kuarzit Klang Gates di Gombak Selangor. Tetapi Jajaran Utara akan melalui khazanah alam semulajadi rabung kuarza tulen terpanjang di dunia, dengan kos mahal untuk kerja-kerja penggerudian terowong.

Kerajaan PN berpendapat ECRL dimaksudkan untuk mengangkut lebih banyak barang dan Jajaran Utara akan menyediakan permintaan kargo.

Bagaimanapun, Lau mempersoalkan dakwaan Jajaran Utara akan dapat memenuhi perkhidmatan 26 juta tan kargo dalam tahun pertama operasinya.

Katanya, jumlah itu empat kali ganda kapasiti Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) di seluruh negara.

"Kita tidak boleh lupa bahawa Pelabuhan Pulau Pinang kini merupakan pelabuhan laut dalam ketiga terbesar di Malaysia dan mengendalikan kira-kira 1.5 juta kontena TEU setiap tahun (kapasiti penuh sebuah kontena sepanjang dua puluh kaki kira-kira 50,000lb atau 23 metrik tan), yang menunjukkan trend meningkat sejak 10 tahun yang lalu.

"Kementerian Pengangkutan mesti menjelaskan bagaimana angka-angka ini dapat diterjemahkan menjadi 26 juta metrik tan kargo setiap tahun pada tahun 2027," katanya.

Lau juga menimbulkan keraguan mengenai jumlah kos yang disebut oleh Kementerian Pengangkutan.

"Akan ada lebih banyak kerja kejuruteraan awam bawah Jajaran Utara versi baru, yang merangkumi kos terowong dan pembinaan dua jambatan yang menghubungkan stesen Jalan Kastam dengan Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat.

"Sudah diketahui umum bahawa kos terowong selalu menjadi elemen yang mahal dalam setiap kerja kejuruteraan awam.

"Juga, pengambilan tanah untuk Jajaran Utara sebahagian besarnya terdiri dari tanah kediaman, komersial dan perindustrian sedangkan terdapat lebih banyak tanah pertanian di Jajaran Selatan," katanya.

Menurut Lau juga, tidak masuk akal kenyataan Jajaran Utara cuma akan memakan belanja hanya RM50 bilion - lebih rendah daripada kos ECRL2.0 melalui Jajaran Selatan dan pembinaan pintasan Serendah digabungkan.

Selain itu, katanya pengambilan tanah untuk Jajaran Selatan dilakukan pada tahun 2019 dan penilaian akan berdasarkan dua tahun lalu, berbanding dengan nilai semasa jika pengambilan tanah untuk Jajaran Utara dilakukan sekarang.

Jelasnya lagi, Jajaran Selatan diposisikan secara strategik untuk melalui Nilai yang merupakan zon industri dan juga Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Lau berkata, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali perlu menyatakan pendiriannya mengenai penjajaran semula itu.

Ini, katanya Jajaran Selatan disusun ketika Azmin menjadi menteri hal ehwal ekonomi PH.

Dia juga mendesak Adun Sijangkang dari PAS Ahmad Yunus Khairi dan Ahli Parlimen Kuala Langat Xavier Jayakumar, yang berpaling tadah dari PKR untuk menyokong PN, supaya menyatakan pendirian mengenai isu berkenaan.

Kata Lau, kawasan yang diwakili pemimpin ini akan terjejas dengan Jajaran Utara.

mempertimbangkan ketika konstituen mereka kalah dengan penjajaran utara.

Malaysiakini telah menghubungi pejabat Wee untuk maklum balas.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS