Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pusat vaksinasi dijangka beroperasi setiap hari mulai Jun

Pihak berkuasa yang bertanggungjawab bagi program imunisasi Covid-19 berharap dapat membuka pusat vaksinasi setiap hari mulai bulan Jun.

Menteri kabinet Khairy Jamaluddin hari ini mengatakan bahawa pada saat ini, pusat vaksinasi beroperasi enam hari seminggu kerana mereka menghadapi isu bekalan vaksin.

"Ketika ini, berdasarkan bekalan vaksin, dijadualkan pusat vaksinasi beroperasi 6 hari seminggu. Setelah bekalan meningkat, maka kita akan meningkatkan jumlah hari menjadi tujuh hari seminggu.

"Kita bincangkan hal ini pada mesyuarat Pasukan Petugas Covid-19, dan kami menjangkakan bahawa pada bulan Jun kita akan mulai memanfaatkan pusat-pusat tersebut selama tujuh hari seminggu.

"Masalahnya bukan mengenai tenaga kerja, tapi bekalan vaksin," katanya pada sidang media dalam talian hari ini.

Khairy adalah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, dan menerajuiJawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) bersama dengan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba.

Menurut statistik yang diberikan semasa sidang media itu, negara ini telah menerima lebih daripada 1.95 juta dos vaksin Covid-19 setakat ini.

Daripada jumlah itu, 1.78 juta dos telah diberikan.

"Pada saat ini kita memiliki kadar penggunaan vaksin hampir 80 peratus. Bererti 20 peratus disimpan, itu akan dipertimbangkan untuk minggu depan dan dos kedua.

"Kita berusaha untuk meningkatkan kadar penggunaan dari sekitar 70 hingga 80 peratus. Ini akan menjadikan pusat vaksinasi dibuka tujuh hari seminggu pada bulan Jun di mana kami meramalkan jumlah vaksin yang lebih banyak akan dihantar," katanya.

Sementara itu, Khairy juga mengumumkan bahawa akan ada penundaan bagi 2,800 sukarelawan yang mendaftar untuk vaksin AstraZeneca.

Ini akan mempengaruhi mereka yang telah membuat janji temu di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (KL-WTC) pada 15 atau 16 Mei ini.

Khairy mengatakan bahawa mereka perlu menjadualkan semula 2,800 janji temu itu untuk mengelakkan kesesakan di tempat tersebut untuk dua tarikh tersebut, yang menyaksikan sebanyak 19,000 slot vaksinasi ditempah.

"Kita sedang menyaksikan peningkatan jumlah kes yang membimbangkan. Oleh itu, sebagai pencegahan, sejumlah janji temu di KL-WTC harus dijadualkan semula untuk mengelakkan kesesakan.

"Untuk makluman anda, kami mempunyai hampir 19,000 janji temu selama dua hari. Ini sesuai dengan kemampuan maksimum tempat ini.

"Bagaimanapun, ia akan dikurangkan menjadi 16,200, yang bermaksud bahawa 2,800 janji akan dijadualkan semula ke tarikh lain antara 17 Mei hingga 23 Mei," katanya.

Mereka tarikh janji temu dijadualkan semula akan menerima pemberitahuan melalui SMS dan aplikasi MySejahtera mulai esok.

Lihat Komen
ADS