Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KJ: Doktor am akan dilatih cara beri vaksin Covid-19
Diterbitkan:  May 31, 2021 4:02 PM
Dikemaskini: 8:05 AM

Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi Khairy Jamaluddin hari ini menjawab kritikan karenah birokrasi menganggu kelancaran usaha melibatkan doktor am (GP) dalam program vaksinasi Covid-19.

Jelas menteri penyelaras vaksinasi itu, kerajaan sedang berusaha untuk menangani prosedur birokrasi yang menganggu kelancaran itu.

Pun begitu, Khairy berkata doktor am masih memerlukan persiapan kerana vaksin Covid-19 berbeza dengan vaksin lain.

"Latihan diperlukan. Doktor mengatakan 'Oh, vaksinasi adalah rutin bagi kami'.

"Ya, benar vaksinasi sebelum ini adalah rutin tetapi vaksinasi Covid-19 ini berbeza.

"Kami harus memberi latihan asas untuk penyimpanan dan pemberian vaksin yang sedikit berbeza - daripada menggunakan picagari khas dan keperluan lain," katanya pada sidang media di Putrajaya.

Khairy berkata kira-kira 1,482 doktor am telah diberikan surat janji temu untuk menguruskan vaksin Covid-19 tetapi hanya separuh yang mempunyai peralatan yang diperlukan.

"Ini penting kerana sebilangan doktor tidak mempunyai data logger di peti sejuk untuk memantau suhu," katanya menjelaskan cuma 720 GP bersedia dalam hal rantaian penyimpanan dingin vaksin ini.

Menteri itu berkata kerajaan seboleh-bolehnya berusaha mengurangkan karenah birokrasi.

Katanya, sebagai contoh Menteri Kesihatan Adham Baba telah mengarahkan agar Cawangan Kawalan Amalan Perubatan Swasta (CKAPS) tidak perlu mengunjungi klinik GP sebelum mereka mengikuti program imunisasi kebangsaan Covid-19.

"Kami hanya dapat melakukan pemantauan secara berterusan. Ini akan memudahkan prosesnya, mengurangi karenah birokrasi dan memotong 'pita merah' (gangguan kelancaran pentadbiran) supaya GP dapat terlibat.

"Tetapi kita harus faham bahawa tidak semua doktor saat ini siap dengan rantaian penyimpanan dingin untuk vaksin tetapi kami berusaha meningkatkannya secepat mungkin," katanya.

Pada 28 Mei, Persekutuan Persatuan Pengamal Perubatan Swasta Malaysia (FPMPAM) meminta kerajaan untuk mempermudah proses GP untuk mengikuti program imunisasi Covid-19 kebangsaan.

Persekutuan itu menunjukkan negara ada seramai kira-kira 7,000 doktor am.

Bagaimanapun, Khairy berkata daripada 7,000 orang, hanya satu pertiga yang mendaftar untuk memberikan vaksin Covid-19.

"Untuk mengatasi masalah mengapa tidak 7,000 - pihak yang mendaftar hanya 2,467. 

"Kami akan berusaha sekurang-kurangnya separuh daripadanya dapat beroperasi menjelang Jun," katanya.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS