Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR: MKN larang kongres maya kerana bukan aktiviti sosial penting
Diterbitkan:  Jun 6, 2021 2:35 PM
Dikemaskini: 6:36 AM

Majlis Keselamatan Negara (MKN) meminta PKR menangguhkan kongresnya yang dijadualkan secara maya hari ini kerana "aktiviti sosial yang tidak penting" tidak dibenarkan, kata setiausaha agung parti itu, Saifuddin Nasution Ismail.

"Surat daripada MKN menyatakan dengan jelas arahan penangguhan berasaskan kepada PKP 3.0 yang sedang berjalan.

"Aktiviti sosial yang tidak diletakkan dalam kategori keutamaan tidak dibenarkan dan kerana itu, Kongres PKR diarah supaya tangguh.

"Kemudian para (perenggan) berikutnya (menyatakan) kegagalan, atau ketidakpatuhan kepada arahan ini boleh membawa tindakan mengikut Ordinan Darurat," kata Saifuddin dalam ucapan yang disiarkan dalam talian hari ini.

PKR menerima arahan MKN dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) untuk menangguhkan kongres tahunannya pada Jumaat lalu.

Sebelum itu, Saifuddin berkata MKN dalam suratnya bertarikh 27 Mei, tidak menyuarakan bantahan terhadap kongres yang diadakan secara maya.

Prosedur operasi standard (SOP) bagi sekatan pergerakan penuh atau PKP 3.0 yang berkuat kuasa dari 1 Jun hingga 14 Jun - mengkategorikan acara rasmi atau tidak rasmi sebagai aktiviti sosial yang dilarang, tanpa membezakan antara acara yang diadakan secara langsung atau dalam talian.

Bagaimanapun ia membenarkan persidangan dan mesyuarat diadakan secara dalam talian.

Ketua Pengarah MKN, Mohd Rabin Basir memberitahu Bernama malam tadi, keputusan untuk menangguhkan kongres itu dibuat setelah mendapat pandangan ROS mengenai perkara itu.

"Dalam satu surat dihantar kepada pengurusan PKR, MKN telah memaklumkan berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) sedia ada dan juga pandangan daripada KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia), Kongres Nasional PKR boleh dilaksanakan berdasarkan SOP yang telah ditetapkan.

"Bagaimanapun, oleh kerana PKR telah mendapat pandangan daripada RoS bahawa mereka boleh menangguhkan kongres mereka sehingga 30 Jun ini, MKN melihat pandangan tersebut lebih sah bergantung kepada keadaan semasa iaitu kita sedang melaksanakan Sekatan Pergerakan Penuh," katanya.

Saifuddin berkata, majlis kepemimpinan PKR membantah perkara itu namun akur dengan arahan MKN.

Dia juga menegaskan bahawa PKR telah bersiap sedia untuk mengadakan kongres berkenaan.

Menurut Saifuddin, MKN mengarahkan PKR mengadakan kongresnya selepas 14 Jun, manakala ROS memberi tempoh hingga 30 Jun, tertakluk kepada keadaan PKP 3.0 ketika itu.

Lihat Komen
ADS