Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hospital Ampang jadi hospital khusus Covid-19 kedua di Selangor
Diterbitkan:  Jun 23, 2021 9:27 PM
Dikemaskini: 1:27 PM

Hospital Ampang telah diubah menjadi hospital Covid-19 penuh berkuat kuasa hari ini, menjadikannya hospital Covid-19 penuh kedua di Selangor, setelah Hospital Sungai Buloh.

"Jabatan Kesihatan Negeri Selangor telah memutuskan untuk menukar status Hospital Ampang daripada Hospital Hybrid Covid-19 kepada Hospital Full Covid-19 bermula serta merta pada 23 Jun 2021.

"Keputusan ini diambil berikutan peningkatan kes harian Covid-19 yang tinggi terutamanya yang melibatkan pesakit kategori 3 dan ke atas secara berterusan di Zon Wilayah Tengah," kata pengarah kesihatan Selangor Sha'ari Ngadiman dalam surat pekeliling bertarikh 22 Jun, yang dilihat oleh Malaysiakini.

Dia mengatakan bahawa jumlah kes harian yang tinggi telah menyebabkan purata penggunaan katil hospital sedia ada melebihi tahap maksimum sehingga pusat kuarantin berisiko rendah Maeps menghadapi kesukaran untuk merujuk pesakit yang memerlukan rawatan di hospital.

Dengan Hospital Ampang telah ditukar menjadi hospital Covid-19 penuh, dia mengatakan bahawa semua rujukan pesakit bukan Covid-19 dari kemudahan lain ke Hospital Ampang harus dihentikan buat sementara waktu mulai hari ini.

Hospital Sungai Buloh menjadi hospital khusus Covid-19 utama pada bulan Mac 2020, pada awal penularan wabak.

Lihat Komen
ADS