Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Kerajaan Selangor melancarkan raptai program "Vaksin Selangor" di lokasi terpilih hari ini.

Ia diadakan dua hari lebih awal daripada pelancaran sebenarnya yang dijadualkan pada 28 Jun.

Menurut Selgate Group, sebuah syarikat milik kerajaan negeri (GLC), vaksin diberikan dari jam 2 petang hingga 8 malam hari ini di tiga pusat beli-belah (Tropicana Gardens Mall, Aurora Mall, Evo Mall), senuah hotel (De Palma Shah Alam), sebuah kompleks sukan (PKNS Kelana Jaya), sebuah balai raya (Dewan Seri Siantan Selayang) dan klinik swasta Selcare.

A Selgate representative told Malaysiakini that four Selcare clinics operated as vaccine dispensing centres (PPVs) today: Skypark Subang, USJ Sentral, Puchong and Putrajaya.

Wakil Selgate memaklumkan Malaysiakini bahawa empat klinik Selcare beroperasi sebagai pusat pengagihan vaksin (PPV) hari ini: Skypark Subang, USJ Sentral, Puchong dan Putrajaya.

 

Selgate berkata, Vaksin Selangor akan beroperasi dari jam 9 pagi hingga 8 malam mulai esok dan seterusnya.

Ia akan diperluas ke semua 13 klinik Selcare di Kuala Lumpur dan Selangor.

Selain dari Dewan Siantan, lima balai raya lain juga akan dijadikan PPV iaitu Dewan Dato ’Ahmad Razali (Ampang), Dewan Sri Cempaka (Kajang), Dewan Komuniti Serin (Cyberjaya), Dewan Banting Baru (Banting) dan Dewan Majlis Daerah Kuala Selangor (Kuala Selangor).

Ini bermaksud program ini akan melibatkan 24 PPV secara keseluruhan.

Ketika dihubungi, exco Selangor (kesihatan awam, perpaduan, pembangunan wanita dan keluarga) Siti Mariah Mahmud mengatakan mereka mengadakan raptai Vaksin Selangor hari ini.

“Mereka melakukan raptai hari ini sebelum membuka PPV lain. Hari ini hanya raptai,” katanya kepada Malaysiakini.

Pelancaran rasmi akan berlangsung Isnin ini seperti yang dirancang, tambahnya.

Siti Mariah mengesahkan bahawa vaksin yang diberikan adalah Coronavac Sinovac, yang dibeli langsung oleh kerajaan negeri dari Pharmaniaga.

Menteri Besar Amirudin Shari sebelum ini mengatakan bahawa kerajaan negeri membelanjakan RM200 juta untuk membeli kira-kira 2.5 juta vaksin.

Melalui Vaksin Selangor, kerajaan negeri bertujuan untuk mempercepat vaksinasi Covid-19.

Walaupun mempunyai jumlah kes dan kematian Covid-19 tertinggi di seluruh negara, Selangor ketinggalan daripada kadar vaksinasi.

Inisiatif ini diharapkan dapat melengkapkan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (Pick) Putrajaya yang sedang berjalan. Contohnya, mereka yang diberi vaksin di bawah Vaksin Selangor akan diperbaharui statusnya di akaun MySejahtera mereka.

Inisiatif ini membolehkan perniagaan membeli akses vaksin untuk pekerja melalui platform Selangkah.

Menurut soalan lazim Selgate, vaksin akan tersedia untuk individu, keluarga dan kemudahan penjagaan kesihatan tidak lama lagi.

Ia tidak menyatakan sama ada penerima dalam kategori ini perlu membayar untuk diberi vaksin.

Infografik Selgate menunjukkan bahawa mereka yang berada di aliran Vaksinasi Rakyat perlu memiliki baucar atau kod pengaktifan tertentu.

 

Kerajaan negeri telah melantik Selgate untuk melaksanakan Vaksin Selangor.

Selgate sebelumnya mengumumkan akan bekerjasama dengan syarikat berkaitan kerajaan di bawah Kementerian Kesihatan, ProtectHealth Corporation Sdn Bhd untuk melatih petugas untuk program ini.

Lihat Komen
ADS