Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin perlu kemuka usul undi percaya PM di parlimen - Bekas AG

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu mengemukakan usul undi percaya terhadapnya pada sidang parlimen akan datang, kata bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali.

Ini selepas keputusan Majlis Tertinggi Umno menarik balik sokongan kepada Muhyiddin tengah malam tadi.

Apandi Ali memberitahu Malaysiakini pagi ini bahawa ini adalah bacaannya mengenai apa yang mungkin berlaku seterusnya, berikutan keputusan Majlis Tertinggi Umno itu.

“Selama sidang parlimen akan datang, perdana menteri akan mengusulkan undi percaya. Sekiranya dia menang, dengan sokongan semua ahli parlimen yang berada di dalam kabinet, tidak ada yang akan berlaku sehingga pilihan raya umum akan datang.

"Jika perdana menteri gagal memperolehi sokongan untuk undi percaya, dia dan kabinet mesti mengundurkan diri, dan dia harus menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen.

“Selepas pembubaran parlimen, perdana menteri dan kabinet sekarang akan tetap menjadi kerajaan sementara untuk jangka waktu maksimum 60 hari. Pilihan raya umum mesti diadakan selama 60 hari itu.

"Proses vaksinasi nasional juga perlu diselesaikan dalam tempoh 60 hari itu, sehingga keadaan kondusif untuk mengadakan pilihan raya umum," kata Apandi yang juga bekas ahli Umno.

Parlimen dijangka bersidang semula pada 26 Julai semasa perintah kawalan pergerakan yang sedang berlangsung.

Pada awal pagi tadi, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan keputusan Majlis Tertinggi parti memutuskan untuk menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin.

Keputusan itu kurang dari 12 jam setelah Muhyiddin mengumumkan naib presiden Umno Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai timbalannya.

Semasa memaklumkan keputusan Umno itu, Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata Muhyiddin perlu berundur supaya perdana menteri sementara dapat mengambil alih tugasnya.

Perdana menteri sementara itu, katanya, hanya menumpukan perhatian kepada kesejahteraan rakyat dan tetap berkuasa sehingga "imuniti kelompok" terhadap virus Covid-19 dicapai.

Berikutan itu, pilihan raya umum akan diadakan, kata Zahid.

Sementara itu, Zahid, yang sebelum ini dikaitkan dengan cubaan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menawan Putrajaya, juga berkata Umno tidak akan menyokong sebarang usaha untuk menaikkan pemimpin pembangkang itu sebagai perdana menteri.

Zahid berkata keputusan untuk menarik sokongan terhadap Muhyiddin disebabkan "kegagalan" kerajaan Perikatan Nasional menguruskan wabak dan memenuhi aspirasi rakyat.

Pada bulan Mac, perhimpunan agung Umno memberi kuasa kepada Zahid dan majlis tertingginya untuk memutuskan waktu yang sesuai untuk parti keluar daripada kerajaan PN.

Zahid ketika itu berkata dia yakin menteri-menteri Umno akan melepaskan jawatan mereka ketika keputusan dibuat kelak.

Namun, dia tidak menyebutkan sekiranya Ismail dan menteri-menteri Umno lain akan mengundurkan diri dalam ucapannya selepas mesyuarat majlis tertinggi dini hari tadi.

Jika tiga ahli parlimen tarik balik sokongan

Dipercayai pelantikan Ismail merupakan usaha Muhyiddin menenangkan Umno dan membeli lebih banyak masa untuk pentadbirannya yang berkuasa dengan majoriti tipis di parlimen.

Masih tidak jelas jika 38 ahli parlimen Umno akan mematuhi keputusan Majlis Tertingginya itu.

Majoriti ahli parlimen Umno ini dipercayai berpihak kepada Ismail dan juga Hishammuddin Hussein - yang dinaikkan pangkat sebagai menteri kanan semalam.

Dengan Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Abdul Aziz menyokong Muhyiddin sekali lagi, Umno memerlukan dua ahli parlimen saja untuk menarik sokongan mereka.

Ini akan menjadikan parlimen digantung dan jika tiga ahli parlimen menarik sokongan mereka maka Muhyiddin akan berada dalam minoriti di Dewan Rakyat.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS