Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pasukan kecemasan Sabah diarah rawat pesakit di CAC

Pasukan perubatan kecemasan Sabah dikerahkan ke Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) di Stadium Melawati, Shah Alam dan Dewan Sri Andalas di Klang untuk merawat keadaan pesakit Covid-19 yang teruk sementara menunggu kemasukan mereka ke hospital.

Ini berlaku setelah keadaan beberapa pesakit di CAC Stadium Melawati  bertambah buruk ketika sedang menunggu dimasukkan ke hospital.

Pasukan Respons dan Bantuan Persatuan Perubatan Islam Malaysia (Imaret) yang menyediakan sukarelawan di kedua-dua CAC berkenaan berkata, mereka hanya boleh memberikan bantuan oksigen untuk pesakit terbabit.

Ketua penyelaras Imaret, Dr Ahmad Munawwar Helmi Salim berkata, seramai 20 hingga 40 pesakit tersekat di Stadium CAC Melawati minggu lalu, sesetengahnya sehingga larut malam.

"CAC dikendalikan oleh doktor dan pegawai perubatan dari klinik kesihatan. Kita perlu memulakan pasukan kecemasan di CAC," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi.

"Walaupun Stadium Melawati CAC menangani penduduk di daerah Petaling, kita  tidak ada hospital rujukan kerana tidak ada hospital terdekat, amalan sekarang adalah menghantar mereka ke Hospital Sungai Buloh dan Taman Eskpo Pertanian Malaysia (Maeps) Serdang, "katanya.

Hospital-hospital di Lembah Klang dilaporkan hampir lumpuh ketika berusaha mengatasi peningkatan jumlah pesakit Covid-19.

Meskipun media melaporkan keadaan kritikal di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (Htar) di Klang, Muniwwar bagaimanapun berkata CAC di Klang masih berjaya mendapatkan tempat untuk pesakit di hospital apabila diperlukan.

Fungsi CAC termasuk membuat penilaian ke atas individu yang diuji positif Covid-19 dan mengenal pasti sama ada mereka perlu dikuarantin di rumah, ditempatkan di pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 berisiko rendah (PKRC), atau dirujuk ke hospital.

"Di Stadium Melawati CAC, kami menerima purata 1,700 orang sehari pada masa lepas. Tetapi minggu lalu menyaksikan jumlah individu yang lebih ramai dan jumlahnya meningkat hingga 2,000 orang. Semalam adalah yang terburuk, ada 2,688 orang," katanya .

"Selepas cuti hari Ahad, kita jangka lebih 3,600 orang datang hari ini," tambah Munawwar.

Katanya, sekitar 1,500 orang datang untuk menjalani penilaian di Dewan Sri Andalas CAC di Klang, yang mula beroperasi mulai hari ini dan seterusnya.

Sebelum ini, penduduk di Klang menjalani penilaian di empat klinik kesihatan.

Kementerian Kesihatan, dalam usahanya mengerahkan lebih ramai petugas kesihatan di pusat Covid-19 di Lembah Klang, menghantar empat doktor dari Hospital Sandakan dan Hospital Tawau ke CAC Stadium Melawati dan CAC Dewan Sri Andalas.

Kedatangan doktor dari Sabah itu juga dikendalikan oleh Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis (CPRC) dan Imaret yang akan menguruskan penginapan dan pengurusan logistik doktor terbabit.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS