Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Buang masa bincang isu darurat jika sudah dibatal, kata MP BN
Diterbitkan:  Jul 27, 2021 2:36 PM
Dikemaskini: 6:36 AM

PARLIMEN | Seorang penyokong kerajaan (backbencher) memberitahu Dewan Rakyat hari ini bahawa jika perkara-perkara mengenai darurat dibincangkan pada hari Isnin seperti yang direncanakan, topik tersebut akan menjadi akademik.

Noh Omar (BN-Tanjong Karang) menyifatkan perbahasan pada hari Isnin mengenai darurat membuang masa tetapi Speaker Azhar Azizan Harun tidak melayan hujah itu.

Noh: Kalau darurat telah dimansuhkan, apa guna kita bincang lagi? Telah menjadi akademik.

Azhar: Bangkitkan hari Isnin saja lah.

Noh: Apa yang saya cakap betul. Kita buang masa.

Azhar: Hari Isnin (kita bahas) pasal darurat.

Darurat sebelum ini dijadual berakhir pada 1 Ogos. Azhar berulang kali mengatakan kepada Dewan Rakyat pagi ini bahawa eksekutif hanya akan menjawab perkara-perkara mengenai darurat pada hari Isnin, 2 Ogos.

Menurut kertas aturan mesyuarat untuk hari ini, perkara keempat dalam agenda adalah pernyataan dari timbalan perdana menteri dan menteri pertahanan mengenai pelaksanaan darurat.

Kertas aturan mesyuarat tidak menyatakan secara jelas bahawa topik itu dijadualkan pada hari Isnin tetapi Azhar berulang kali memberitahu Dewan pagi ini mengenai aturan itu.

Semalam, menteri undang-undang Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) mengejutkan Dewan Rakyat dengan mendakwa bahawa kabinet telah memutuskan untuk memansuhkan semua ordinan darurat pada 21 Julai lalu.

Sehingga pukul 12.30 tengah hari ini, Warta Persekutuan mengenai pemansuhan darurat belum diterbitkan. Persoalan sama ada eksekutif telah mendapat persetujuan untuk membatalkan ordinan darurat masih belum terjawab.

Awal hari ini, setelah Menteri Kesihatan Dr Adham Baba (BN-Tenggara) memberi taklimat kepada dewan, ahli parlimen pembangkang berulang kali menekan speaker mengenai peranannya dalam memaksa Takiyuddin menjelaskan mengenai perkara itu.

Untuk itu, Azhar berulang kali mengatakan bahawa dia telah memerintahkan Takiyuddin untuk melakukannya pada hari Isnin.

M Kulasegaran (Pakatan Harapan-Ipoh Barat) mengatakan bahawa agenda mesyuarat yang dikeluarkan hari ini tidak menyenaraikan slot pada hari Isnin untuk taklimat Takiyuddin.

Noh kemudian mencelah. Namun, apabila Azhar tidak ingin membahas tentang perkara mengenai darurat yang sudah berakhir pada 2 Ogos, Noh duduk semula.

Sekiranya ordinan darurat dimansuhkan pada 21 Julai, tidak jelas peraturan mana yang akan dikenakan untuk hukuman yang dikenakan terhadap mereka yang melanggar protokol Covid-19.

Sekiranya ordinan darurat tidak ditamatkan pada 1 Ogos, undang-undang itu akan tetap berkuat kuasa selama enam bulan, menurut Artikel 150 (7) Perlembagaan Persekutuan.

Lihat Komen
ADS