Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Agong mahu pastikan 114 MP tak sokong Ismail di bawah tekanan
Diterbitkan:  Aug 19, 2021 3:35 PM
Dikemaskini: 10:25 AM

Pertemuan Yang di-Pertuan Agong dengan 114 ahli parlimen hari ini adalah untuk memastikan bahawa mereka tidak memberikan sokongan kepada ahli parlimen Bera semasa di bawah tekanan.

Ahli-ahli parlimen yang menghadap Yang di-Pertuan Agong memberitahu bahawa dalam pertemuan itu, baginda meminta mereka mengesahkan kandungan akuan berkanun (SD) mereka yang menyokong Ismail dan apakah mereka menandatanganinya secara sukarela atau di bawah tekanan.

“Yang di-Pertuan Agong telah memanggil ahli parlimen yang telah membuat perakuan sumpah untuk mengesahkan pertama sekali kandungan sumpah dan mengesahkan bahawa pilihan kami ini, adakah ia atas rela hati.

“Kami ada 18 orang (dari GPS), dan mengesahkan bahawa kita telah memilih calon perdana menteri dan mengesahkan bahawa calon yang kita pilih ini atas rela hati daripada setiap ahli parlimen,” kata ahli parlimen Petra Jaya dari GPS, Fadilah Yusof kepada pemberita di Kuching.

Fadilah berkata semua ahli parlimen GPS kecuali ahli parlimen Bintulu Tiong King Sing menghadap Yang di-Pertuan Agong secara seorang demi seorang menerusi persidangan video.

Tiong kini di Kuala Lumpur dan menghadap Yang di-Pertuan Agong secara bersemuka bersama ahli-ahli parlimen yang lain.

Fadilah tidak mendedahkan calon yang dipilih GPS tetapi difahamkan, mereka memilih Ismail.

Hal ini kerana hanya ahli-ahli parlimen dalam kalangan majoriti yang dipanggil menghadap ke Istana Negara di Kuala Lumpur hari ini.

Seramai 105 ahli parlimen yang menyokong presiden PKR Anwar Ibrahim tidak menerima jemputan berkenaan.

Sokongan 114 ahli parlimen buat Ismail sudah lebih tiga sokongan daripada 111 sokongan yang diperlukan untuk mencapai majoriti mudah.

Sementara itu, ahli parlimen Pontian dari Umno, Ahmad Maslan turut mengesahkan bahawa Yang di-Pertuan Agong mahu tahu apakah ahli-ahli parlimen terlibat menyokong Ismail secara sukarela.

“Tujuan menghadap ini saya difahamkan untuk mengesahkan SD yang telah dibuat, di hadapan Yang di-Pertuan Agong, adakah kita sukarela membuat akuan itu ada di bawah tekanan dan lain-lain.

“Kalau saya sendiri, tentunya saya sukarela mencadangkan Ismail sebagai perdana menteri.

“Saya yakin kepada keupayaan beliau, saya dah kenal beliau lama,” kata Ahmad kepada pemberita di Kuala Lumpur.

Setelah Yang di-Pertuan Agong mengesahkan sokongan diterima Ismail, baginda akan mengadakan pertemuan khas dengan raja-raja Melayu untuk berbincang mengenai hal berkenaan. 

Lihat Komen
ADS