Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sapiah wanita Orang Asli pertama dilantik Ketua Pengarah Jakoa
Diterbitkan:  Sep 14, 2021 5:54 PM
Dikemaskini: 9:54 AM

Sapiah Mohd Nor melakar sejarah menjadi wanita Orang Asli pertama dilantik sebagai Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) berkuat kuasa esok (15 Sept).

Mengumumkannya hari ini, Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata pelantikan Sapiah diperkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan surat pelantikannya diserahkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Pejabat Perdana Menteri di bangunan Parlimen pada tengah hari tadi.

"Pelantikan ini merupakan sejarah kepada Jakoa apabila dipimpin oleh golongan wanita sekali gus meningkatkan penglibatan wanita sebagai pembuat keputusan dan masyarakat Orang Asli dalam perkhidmatan awam," kata Mahdzir dalam satu kenyataan.

Sapiah, 56, adalah Orang Asli keturunan Suku Semai berkelulusan Ijazah Sarjana Undang-Undang Perniagaan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2007 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan universiti yang sama pada 2001.

Menyertai perkhidmatan awam sebagai Penolong Pegawai Tadbir pada 1991 dan pernah berkhidmat di beberapa kementerian dan jabatan dalam tempoh 30 tahun itu, Sapiah sebelum pelantikan terkini merupakan Pegawai Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

- Bernama

Lihat Komen
ADS