Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAP: Jangan laksanakan cukai keuntungan modal
Diterbitkan:  Oct 2, 2021 4:34 PM
Dikemaskini: 8:35 AM

DAP hari ini menegaskan bahawa mereka akan membantah sebarang rancangan oleh Putrajaya untuk mengenakan cukai keuntungan modal (capital gain tax) di negara ini.

Dalam satu kenyataan, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kerajaan harus menyelamatkan rakyat dengan bantuan kewangan semasa kemelesetan ekonomi, dan bukan sebaliknya.

Kenyataan itu hadir selepas Timbalan Menteri Kewangan II Yamani Hafez Musa memberitahu Parlimen bulan lalu bahawa kerajaan akan meneliti cadangan untuk melaksanakan cukai tersebut untuk meningkatkan pendapatan kerajaan.

"Kerajaan perlu menyedari bahawa negara ini sedang menghadapi krisis nasional yang teruk akibat pandemik Covid-19 dan kemelesetan ekonomi.

"Pada saat yang genting ini, kerajaan perlu meletakkan keutamaan untuk menyelamatkan rakyat dengan bantuan kewangan dan bukan sebaliknya dengan mahu rakyat menyelamatkan kerajaan.

Menawarkan bantuan kewangan untuk menyelamatkan nyawa dan mata pencarian rakyat adalah kewajipan pemerintah dan bukannya memiskinkan rakyat dengan menekan mereka dengan cukai tambahan," kata Lim.

Cukai keuntungan modal adalah cukai ke atas keuntungan yang diperoleh semasa penjualan aset bukan inventori, seperti rumah, tanah, dan saham.

Walau bagaimanapun, cukai keuntungan modal bukanlah sesuatu yang baru di Malaysia, yang sudah mempunyai cukai keuntungan hartanah (CKHT) yang dikenakan di bawah Akta Cukai Keuntungan Hartanah 1976.

Menurut laporan Bernama, Yamani pada 22 September mengatakan bahwa Putrajaya sedang melihat sejumlah langkah untuk meningkatkan pendapatan kerajaan, termasuk cukai atas hasil pelaburan saham.

Dia juga dilaporkan mengatakan kepada Dewan Rakyat bahawa kerajaan mempertimbangkan pandangan para pemegang taruh mengenai cadangan untuk melaksanakan cukai keuntungan modal.

Mengulas lanjut, Lim berkata: "DAP membantah sebarang cadangan pelaksanaan cukai keuntungan modal, termasuk keuntungan saham, oleh Kerajaan Persekutuan untuk membantu menyelamatkan kerajaan dengan menambah semula hasil.

"DAP akan menentang kerajaan yang mengenakan cukai keuntungan modal untuk meningkatkan hasil kerajaan. Cukai keuntungan modal seperti itu juga akan meliputi cukai harta pusaka.

"Cadangan cukai keuntungan modal dan cukai harta pusaka ini telah dibangkitkan dalam kerajaan PH ketika saya menjadi Menteri Kewangan tetapi ditolak oleh saya kerana ia akan menjadikan Malaysia kurang kompetitif, ketika Malaysia mencatat salah satu negara dengan kadar cukai korporat tertinggi di antara 60 ekonomi terbesar di dunia," katanya.

Lihat Komen
ADS