mk-logo
Berita
Royalti: PAS cadang jawatankuasa bebas antara Kelantan, persekutuan
Diterbitkan:  Nov 28, 2021 4:37 PM
Dikemaskini: 8:37 AM

Sebuah jawatankuasa bebas melibatkan Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Persekutuan wajar diwujudkan bagi membincangkan isu-isu penting berkaitan royalti petroleum, kata Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menteri Alam Sekitar dan Air yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata apabila jawatankuasa khas itu diwujudkan, perbincangan harus diadakan dengan melibatkan Kementerian Kewangan dan Perdana Menteri.

"Saya cadangkan supaya diwujudkan satu jawatankuasa bebas yang dipersetujui oleh Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Pusat untuk kita mengesahkan beberapa perkara, pertama sekali (soal) jarak tiga batu nautika, kerana (pihak) masing-masing ada fakta sendiri mengenainya.

"Kedua, soal berapa jumlah pengeluaran itu juga kita kena tentukan, dan ketiga melibatkan soal tiga batu nautika, yang ketika buat perjanjian dahulu tidak ada dalam senarai," katanya dalam sidang media di Kampung Pohon Celagi, selepas melakukan lawatan kerja ke Projek Pelaksanaan Segera bagi Menangani Bencana Runtuhan Tebing Sungai, di Pasir Mas.

Ketika ditanya sama ada isu berkaitan royalti petroleum yang berlanjutan sejak sekian lama itu boleh diselesaikan, katanya beliau yakin ada jalan terbaik untuk menangani perkara itu, tambahan pula menurutnya Kerajaan Negeri Kelantan kini bukan lagi berada dalam blok pembangkang.

- Bernama

Lihat Komen
ADS