Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Gabungan 50 NGO gesa siasatan bebas skandal bos SPRM
Diterbitkan:  Jan 11, 2022 9:07 PM
Dikemaskini: 1:07 PM

Gabungan kira-kira 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini menggesa Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob melancarkan siasatan bebas terhadap pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki.

Dalam satu kenyataan, kumpulan itu berkata bahawa siasatan itu diperlukan untuk memulihkan kredibiliti suruhanjaya antirasuah itu.

Mereka juga menggesa pihak berkuasa untuk menyoal Azam dan anggota badan pengawasan SPRM beberapa soalan berhubung skandal itu.

“Memandangkan kontroversi semasa mengenai pegangan saham dalam nama Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki, kami, pertubuhan masyarakat sivil yang bertandatangan di bawah, menuntut pihak berkuasa yang diketuai oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob melaksanakan siasatan bebas yang sangat diperlukan untuk memulihkan kredibiliti SPRM," kata kumpulan itu.

Kenyataan itu diinisiatifkan oleh empat NGO iaitu Suaram, Patriot, Aliran dan Gerak.

Kumpulan itu berkata Azam harus menjawab bagaimana dia membenarkan adiknya membeli saham menggunakan akaunnya seperti didakwa, memandangkan perbuatan sedemikian boleh melanggar Akta Perindustrian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991.

Mereka juga mahukan jawapan mengapa pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) SPRM Abu Zahar Ujang membebaskan Azam dan bergantung kepada pendapat peribadinya sambil tidak mengendahkan pandangan ahli lembaga pengarah lain seperti yang didakwa.

"Mengapa ahli lembaga penasihat lain berdiam diri mengenai aduan yang dibangkitkan oleh Dr Terence Gomez selepas mereka menghadiri mesyuarat pada 24 November untuk membincangkannya?

"Lembaga penasihat SPRM juga mesti mendedahkan minit mesyuaratnya pada 24 November untuk menunjukkan atas dasar apa ia membebaskan Azam Baki tanpa siasatan yang sewajarnya," kata mereka.

Selain itu, NGO itu menggesa Azam diberi cuti sementara menunggu siasatan, dan menuntut beliau menarik balik surat tuntutannya terhadap seorang pemberi maklumat yang menulis tentang pemilikan sahamnya dalam dua syarikat senaraian awam.

Azam menjadi pemerhati baru-baru ini selepas timbul dakwaan pemilikan saham dalam dua syarikat pada 2015.

Menurut laporan tahunan Excel Force Bhd 2015, Azam memiliki 2,156,000 waran dalam syarikat itu setakat 21 Mac 2016. Ketika itu, Azam adalah ketua bahagian siasatan SPRM.

Bagaimanapun, dalam sidang media pada 5 Jan lepas, Azam berkata dia tidak melakukan apa-apa kesalahan kerana saham itu dibeli adiknya yang menggunakan akaunnya.

Pada hari yang sama, Abu Zahar juga berkata Azam telah menjelaskan perkara itu kepada mereka pada 24 Nov tahun lepas.

Abu Zahar juga mendakwa lembaga itu berpuas hati bahawa tiada salah laku.

Bagaimanapun, dakwaan Abu Zahar ini kemudiannya dipertikaikan oleh enam ahli LPPR lain, yang mengatakan bahawa ia bukan pendirian lembaga itu dan Abu Zahar hanya menyatakan pendapat peribadinya.

Lihat Komen
ADS