Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KKM umum ketetapan kuarantin baru bagi ketibaan dari luar negara
Diterbitkan:  Jan 20, 2022 10:28 PM
Dikemaskini: 2:28 PM

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengumumkan beberapa peraturan kuarantin baru untuk ketibaan antarabangsa berdasarkan status vaksinasi mereka.

Dalam sidang akhbar petang ini, Khairy juga berkata gelang tangan merah jambu yang kini digunakan untuk menunjukkan individu di bawah kuarantin akan dihentikan secara berperingkat bagi memberi laluan kepada perintah pengawasan rumah digital (HSO).

Sudah terima dos penggalak

Mulai 24 Jan dan seterusnya, pengembara yang diberi vaksin sepenuhnya yang telah menerima suntikan penggalak akan melihat tempoh kuarantin semasa ketibaan mereka dipendekkan daripada tujuh hari kepada lima hari.

Pengembara sedemikian perlu menjalani ujian RT-PCR dua hari sebelum berlepas.

Mereka juga perlu mengambil ujian RT-PCR semasa ketibaan.

Semasa tempoh kuarantin, mereka boleh sama ada mengambil ujian RT-PCR pada hari keempat atau memilih untuk menjalani ujian RTK-Ag yang ditadbir secara profesional pada hari kelima.

Belum terima dos penggalak

Pengembara yang telah diberi vaksin sepenuhnya yang masih belum menerima suntikan penggalak pula perlu dikuarantin selama tujuh hari.

Mereka juga perlu menjalani ujian RT-PCR dua hari sebelum berlepas serta ujian RT-PCR lain semasa ketibaan.

Semasa tempoh kuarantin, mereka boleh sama ada mengambil ujian RT-PCR pada hari kelima atau memilih untuk menjalani ujian RTK-Ag yang ditadbir secara profesional pada hari ketujuh.

Khairy tidak mengumumkan sebarang perubahan untuk pelancong yang sudah divaksin sepenuhnya yang baru-baru ini pulih daripada Covid-19. Mereka tidak perlu dikuarantin semasa ketibaan.

Apabila ditanya mengapa kontak rapat yang belum menerima penggalak perlu dikuarantin selama tujuh hari, Khairy menjawab bahawa individu yang belum menerima penggalak menanggung "risiko yang sama untuk memperoleh omicron seperti mereka yang tidak divaksin".

Belum divaksin atau tidak lengkap vaksin

Sementara itu, pengembara yang sama ada tidak divaksin atau tidak divaksin sepenuhnya perlu dikuarantin selama 10 hari semasa ketibaan.

Mereka perlu menjalani ujian RT-PCR dua hari sebelum berlepas serta ujian RT-PCR lain semasa ketibaan.

Semasa tempoh kuarantin, mereka boleh sama ada mengambil ujian RT-PCR pada hari kelapan atau memilih untuk menjalani ujian RTK-Ag yang ditadbir secara profesional pada hari ke-10.

HSO Digital

Selain daripada peraturan kuarantin, Khairy juga mengumumkan bahawa gelang tangan kuarantin merah jambu tidak lagi akan diberikan semasa ketibaan.

“Semua pengembara yang tiba dari luar negara akan diberikan HSO digital.

"Oleh itu, pengembara tidak perlu lagi memakai gelang merah jambu biasa," katanya.

Peraturan yang tidak berubah ialah ketetapan untuk pelancong dari negara yang dianggap "berisiko tinggi" untuk omicron yang dibenarkan menjalani kuarantin di rumah perlu memakai penjejak digital sepanjang tempoh kuarantin mereka.

Lihat Komen
ADS