Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bajet: 'Janji macam-macam, satu pun tak dapat' - Veteran ATM

Presiden Pertubuhan Suara Patriotik Rakyat Malaysia (PSPRM), Mior Rosli Mior Mohd Jaafar melihat Belanjawan 2023 seakan tidak memihak golongan pesara tentera.

Mior menyoal janji-janji Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein terhadap kebajikan para veteran.

“Sebelum bajet, menteri pertahanan sebut macam-macam janji akan masuk belanjawan… tapi satu pun tak masuk,” katanya.

Mior Rosli (gambar, bawah) juga mendakwa bajet yang dibentangkan langsung tidak menitikberatkan hak yang dituntut mereka.

“Sebenarnya Bajet 2023 tidak menyentuh satu pun apa yang kami tuntut dari hak kami dari sudut undang-undang,” jelasnya kepada Malaysiakini.

Tambahnya lagi, bajet yang dibentangkan tidak memenuhi kepuasan hati pihaknya, malah peruntukan yang diberi dilihat tiada khusus kepada mereka.

“Pesara tentera tidak ada peruntukan apa-apa, nak puas hati macam mana?

“Kalau bajet kata veteran dapat tambang separuh harga.. sudah 30 tahun kami dapat tambang kereta api separuh harga.

Diskaun 50 peratus

“Bukan kami je dapat, semua warga emas pun dapat,” ujarnya lagi.

Belanjawan 2023 memperuntukkan diskaun 50 peratus kepada veteran (ATM) dan pesara polis yang menggunakan pengangkutan awam bawah kendalian Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), tahun depan.

Peruntukan melalui inisiatif MyWIRA itu dijangka memanfaatkan kira-kira 21,000 pemegang kad veteran ATM dan kad pesara polis di Kuala Lumpur, Selangor, Pahang serta Pulau Pinang.

September lalu, kira-kira lebih 100 veteran ATM berkumpul di hadapan bangunan Jabatan Perdana Menteri bagi menuntut hak kebajikan mereka.

Antara tuntutan yang dibuat adalah berkenaan penyelarasan pencen dapat serta mendesak kerajaan mengkaji semula pencen hilang upaya terhadap veteran yang cedera perang dan semasa bertugas.

Lihat Komen
ADS