Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rafizi tak tahu atau berbohong tentang kerusi Sungai Siput - PSM

Timbalan Pengerusi PSM S Arutchelvan membidas Rafizi Ramli berhubung kenyataannya bahawa PKR tidak menyertai pakatan pilihan raya dengan parti lain di parlimen Sungai Siput kerana secara teknikal kerusi itu dimenangi atas tiket PKR dalam tiga pilihan raya lalu.

“Saya lebih suka mengatakan Rafizi tidak tahu fakta atau sebaliknya dia berbohong. Dia mungkin perlu menyemak dengan bekas presiden Dr Wan Azizah Wan Ismail serta presiden PKR sekarang Anwar Ibrahim dan bekas ahli parlimen Tian Chua yang hadir semasa rundingan kerusi ini.

“Saya faham dia bertindak balas terhadap tindak balas besar-besaran kerana membuat keputusan yang buruk dan tidak popular.

"Pada pilihan raya kali ini, mungkin dia memerlukan lebih ramai kawan daripada musuh,” kata Arutchelvan kepada Malaysiakini.

Pinjam logo

Dia berkata pemimpin PSM Dr Michael Jeyakumar Devaraj pertama kali bertanding di Sungai Siput pada 1999.

“Pada masa itu, PSM masih belum didaftarkan dan kami hanya didaftarkan pada 2008 selepas pilihan raya 2008. Istilah yang digunakan ketika itu ialah ‘pinjam logo’ kerana PSM tidak berdaftar.

“Pada pilihan raya pertama, Lim Kit Siang menawarkan Sungai Siput kepada PSM dan kami bertanding bawah logo DAP. Kami kalah. Selepas itu DAP mempunyai dasar bahawa mereka hanya akan pinjam logo sekiranya calon menyertai parti itu.

“Jeyakumar enggan menyertai DAP kerana dia adalah ahli jawatankuasa pusat protem PSM,” jelas Arutchelvan.

Katanya, PSM kemudian mengadakan rundingan dengan PKR dan meminta logo pinjam di empat kawasan untuk pilihan raya 2004. Mereka kalah tetapi melakukan lebih baik daripada calon DAP, yang kehilangan wang deposit pilihan raya.

“Pada 2008, Dr Nasir Hashim (Kota Damansara) dan Jeyakumar (Sungai Siput) kedua-duanya menang menggunakan logo PKR manakala PSM masih belum didaftarkan.

“Terdapat surat-menyurat yang jelas mengenai semua ini dan orang seperti bekas ahli parlimen R Sivarasa tahu tentang pengaturan ini dan pinjam logo.

Dr Michael Jeyakumar Devaraj .

“Apabila PSM akhirnya didaftarkan pada Ogos 2008, kami menulis kepada speaker DUN Selangor dan parlimen dan mereka bertukar daripada PKR kepada PSM dalam penyenaraian di kedua-dua dewan itu. Teng Chang Khim ialah speaker DUN Selangor ketika itu,” tambahnya.

Arutchelvan berkata untuk pilihan raya 2013, Anwar meminta PSM menggunakan logo PKR.

“Kami bersetuju dan menggunakan logo PKR tetapi PAS, yang merupakan komponen Pakatan Rakyat, menentang Nasir dan dia kalah, BN menang.

"Saya juga bertanding sebagai calon PSM, yang merupakan perjanjian yang dibuat ketika itu dengan Anwar."

'Keputusan jadi bukti'

Pun begitu, Rafizi hari ini berkata prospek kemenangan PSM dalam pilihan raya tidak menggalakkan.

“Ia bukan tentang memberi peluang, ia mengenai parti mana yang mempunyai peluang terbaik, dari segi jentera, sokongan dan rekod prestasi yang boleh memenangi kerusi itu.

“Lagipun, saya fikir keputusan itu terserlah pada PRU lalu apabila PSM bertanding atas tiketnya sendiri. Dan saya angkat topi kepada Dr Michael (Jeyakumar Devaraj). Tiada siapa yang nafikan dia sebagai pekerja sosial.

"Tetapi bila PSM bertanding atas tiket sendiri, mereka hilang wang pertaruhan," katanya

Untuk itu, Aruthelvan menjawab: “Ya, kami bertanding di bawah logo PSM selepas rundingan gagal dan kehilangan deposit.

“Jadi Rafizi, saya harap anda menyemak fakta dan tolong jangan beri tanggapan bahawa anda mempunyai semua jawapan untuk semua isu di langit dan bumi.

“Mengatakan kami kalah kepada PKR pada pilihan raya lalu adalah fakta dan kami akui itu. Begitu juga anda, sila akui kebenaran sejarah juga,” katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS