Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
1MDB: Peguam perlu seminggu soal balas bekas jurubank Najib

Ketua peguam bela Muhammad Shafee Abdullah memaklumkan kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tengah hari ini mengenai anggaran bilangan hari yang diperlukan untuk menyoal saksi pendakwaan ke-41 dalam perbicaraan kes rasuah 1MDB Najib berjumlah RM2.28 bilion.

"Ia akan mengambil masa kira-kira seminggu (untuk menyoal balas Yu)," kata peguam itu kepada Hakim Collin Lawrence Sequerah sambil Najib melihat dari kandang tertuduh.

Joanna Yu (gambar, judul), yang pernah menjadi pengurus perhubungan AmBank di mana akaun bank Najib dikaitkan dengan kes rasuah ini, bersedia untuk mengambil alih kandang saksi untuk disoal balas petang esok.

Jurubank itu salah seorang saksi utama pendakwaan semasa perbicaraan kes rasuah SRC International RM42 juta terhadap Najib sebelum ini.

Semasa perbicaraan SRC, peguam Najib menyoal balasnya selama beberapa minggu dan pada satu ketika, Yu dilaporkan menangis ketika berada di kandang saksi.

Najib sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun berhubung kes SRC, dengan dia dibawa ke mahkamah oleh pihak berkuasa Penjara Kajang untuk menghadiri pelbagai perbicaraan jenayahnya yang sedang berlangsung, termasuk kes 1MDB.

Berhubung perbicaraan 1MDB yang sedang dijalankan terhadap Najib, Yu memberi keterangan antara lain bahawa dia telah diperkenalkan dengan ahli perniagaan dalam buruan yang berkaitan dengan 1MDB Low Taek Jho (Jho Low) dua tahun sebelum syarikat (Terengganu Investment Authority atau TIA) ditubuhkan pada 2009.

Yu juga memberi keterangan bahawa dia tidak pernah bertemu tertuduh secara langsung berhubung urusan akaun banknya, dan Low mahu beberapa surat yang dikatakan daripada Arab dirahsiakan.

Surat-surat Arab yang didakwa itu merujuk kepada beberapa dokumen yang kononnya menjadi sandaran Najib untuk membuktikan pertikaian bahawa bangsawan kerajaan Timur Tengah menjanjikan derma kepadanya.

Pendakwaan diketuai oleh timbalan pendakwa raya Gopal Sri Ram.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS