Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tun, Tan Sri pun kalah pada orang biasa, kata Mat Sabu
Diterbitkan:  Feb 2, 2023 12:33 PM
Dikemaskini: 4:34 AM

Gelaran yang diterima bukanlah cerminan kemuliaan bagi seseorang individu, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu.

Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) itu yang menerima darjah kebesaran membawa gelaran Datuk Seri oleh Yang di-Pertuan Agong semalam menyifatkan ia sebagai satu penghormatan yang datang bersama amanah besar.

Katanya, dalam politik mereka yang memiliki gelaran dan pangkat tinggi juga ditolak oleh rakyat dalam pilihan raya.

"Ada rakan pernah berkata pada saya, orang Melayu amat menghormati mereka yang bergelar dengan gelaran yang tinggi.

"Jawapan saya, dalam politik dan pilihanraya, ada yang bergelar Tun, Tan Sri, Datuk Seri dan Datuk ditolak oleh rakyat dan kalah di tangan orang biasa.

"Oleh itu, soal gelaran bukanlah bermakna kedudukan seseorang itu dimuliakan atau direndahkan," katanya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

Semalam, Mohamad mendahului senarai 164 penerima darjah kebesaran bagi tahun 2023.

Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan 2023 disempurnakan Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara.

Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Mahkota Wilayah (SMW) yang membawa gelaran Datuk Seri.

Dalam pada itu Mohamad berkata, kemegahan atau kehinaan seseorang itu bergantung kepada usaha-usaha murni yang dilakukan dengan konsisten pada setiap masa.

"Pada saya, kemegahan atau kehinaan, kejayaan atau kegagalan seseorang itu bukanlah bergantung kepada gelaran yang diterima itu. Ia bergantung kepada usaha-usaha murni yang dilakukan dengan konsisten pada setiap masa.

"Yang penting seseorang itu, samada bergelar atau tidak, mesti bekerja dan berbakti kepada masyarakat untuk menegakkan perkara makruf serta keadilan, menentang segala bentuk kezaliman, menonjolkan akhlak yang mulia yang dilihat orang ramai sebagai orang yang berbakti kepada masyarakat," katanya.

Lihat Komen
ADS